|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Okey Hasso Jag har läst på en annan tråd vad du hade för problem. mvh Johnny |
|
| Gäller detta för E34n ochså. asså samma problem, fettet torkar? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
headflower. läs 540 bloggen de angivna datumen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag var och tittade på en 540iAT -97 med automatlåda ikväll, troligtvis steptronic(?) När jag satte i backen så hördes det något konstigt ljud och bilen började rycka/gunga/hackade lite lätt när jag släppte på bromsen för att backa. Nånting kändes inte rätt har kört andra bilar med automat och vet att det ska rycka till lite när backen sätts i men inte att den ska rycka bakåt när man backar. Samma gällde när jag körde framåt sakta, bilen liksom hackade som att nått var glapp. Vid gaspådrag så kände jag en fördröjning fro m att jag tryckte på gasen till att bilen accelererade. Vad tror ni detta kan vara för fel? Kan det räcka med att byta olja och filter i lådan? Vad jag förstått av beg guiden så verkar det inte finnas nått fel på plastkulor för V8ornas lådor. Bilen i sig var väldigt fin men vill inte behöva köpa ny låda det första jag gör.. |
|
|
Hej, låter som ett problem liknande det jag har. Har en 523iA touring -97, steptronic, 21500 mil. Förutom att den kan ligga kvar på växlarna för länge så måste jag alltid vänta någon sekund innan växeln läggs i från stillastående. Gäller både fram och back. Gasar man för tidigt så smäller det till när växeln går i. Det började med att lådan hade svårt att växla i en viss backe. Låter otroligt, men det var samma visa varje gång, alltid i samma backe, så jag antar att det var vid ett visst moment som den inte ville. Om jag då lade i Sportläget (manuella), så växlade den direkt (bara rörde spaken till S-läget i och tillbaka till D). Jag kollade felkoder på verkstan och fick då "varvtalsgivare" el konverter. Jag lämnade in för byte, och bytte givetvis den s.k. evighetsoljan samtidigt. Kan säga att oljan bara var ett svart skum. Efter olje- och givarbytet (gick på 5000kr) har lådan dock bara blivit sämre och sämre och idag (15/12) går inte backen att få i... Vad kan det vara? BMW säger att den bör renoveras = 20000kr. Grejen är också att den växlar hur fint som helst bara man "kommit igång". Jag har dessutom kollat felkoderna igen och fått fel på kod 1. "Magnetventil" samt 16. "Varvtalssensor/momentomvandlare", vilket för mig låter som givna saker att byta. Kan det bero på dessa fel eller är det utbytes/renovering som gäller tror ni? Det är ju surt att behöva kosta på ca 5000 till (inkl nytt oljebyte tänkte jag) om det nu inte skulle räcka menar jag. /Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.