AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.319

E39:a där automatväxellådan växlar skumt ibland

Sida 1 av 3
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Hej!

Har en E39:a 2003:a som ibland håller sig kvar lite för länge på växel. Nästa växel åker i rätt osmidigt och det bankar till lite bak. Händer än så länge bara vid lugn körning då och då.

Någon som haft någonting liknande?

/Henrik
Hej Henrik,

Såg att du hade skrivit lite om ditt problem, jag har samma problem som du, oxå vid låg hastighet, det liksom "slår till" och just under lugn körning..
Kan passa på att säga att min rullat snart 26.000 mil, och är 530i (automat).. vi får väl se om vi kan få något bra råd från experterna, har hört att Hasso skall vara en riktig expertis just med BMW, så hoppas han tar sin tid och kanske ger oss ngt ev ide om vad som kan vara problemet.

Ha det/

Hej igen Henrik,

Tycligen vill ingen ge oss lite info ang vårt problem, synd :((
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Kan ju börja med att fråga om någon av er har kollat oljan i lådan?
wu
19
wurth
525i Touring -95
kolla oljan i lådan. eventuellt byt olja. I en automatlåda påverkar oljan extremt mycket. Annars kan convertern vara knasig.
Se mekartips om oljebyte/nivåkontroll i automatlådor. "molle325" har författat dessa utmärkta guider.

mvh/ Anders
Tack för er svar, ska kolla oljan och convertern, jag var hos BMW och sa till dom att jag ville byta olja i växellådan, och dom frågade om det var gjort ngn gång tidigare, men jag svarade att förmodligen inte, då sa han att jag inte skulle byta olja eftersom det kunde vara till mer skada än nytta, pga att ny olja har tjockare viskositet osv... och att det kunde få lådan att kollapsa, vet dock inte om det är sant, men samtidigt vågar jag inte göra det utan att rådfråga er här på forumet om vad ni anser??

Tack ännu en gång för tipsen, återkom gärna med om ni tycker jag ska byta oljan eller låta den vara som han sa på BMW.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lådan rasar inte för att du byter olja och filter. Då skulle motorn också rasa varje gång du gör service?

Byt du olja men se till att göra de på rätt sätt. Sen kan du behöva göra de ett par gånger för att all olja ska bli bytt. Inte fel att skruva ner tråget och rengöra heller, jag hade en hel del "gojs" på magneterna som sitter i tråget. Torkade rent och sköljde med sån bromsrengöring som dunstar. Jag har kört i några tusen mil sen jag gjorde de nu och märker ingen skillnad.
Tack Ravve för din hjälp, jag skall göra som du säger, dock undrar jag om du vet ngn bra verkstad i malmö som byter olja på i växellådan på "rätt" sätt.. ngn som kan rekomendera??... på bmw vill dom ha ca: 3500-4000kr för detta, tycker dock att det är i högsta laget.

Tacksam för info.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kolla med Need for Speed i Malmö.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man kan ju börja med att läsa av felminnet, ingen olja i världen kurerar ett ev fel. Sedan sitter det varvtalssensorer på inkommande och utgående varvtal som kan bli nedsmutsade och behöva rengöras.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Daniel: Nej jag vet ingen i Malmö. Gjorde de hos en "bekant" i Landskrona. Hittar du ingen bra verkstad i ditt närområde så hör av dig så kan jag kolla om han vill göra de igen. Jag hade egen olja och filter med mig dit, minns dock inte va de gick på men det var inte flera tusen iaf.
Tack för snabbt svar, jag börjar med att kolla felminnet, så får jag se vad den säger.
Återkommer med specifikation, får nu nog åka och köpa den "maniken" på biltema som man kan använda för att läsa av felkoder, dock undrar jag om det inte finns ngn i malmö som har denna manik, jag kan bet ngn hundralapp för att få minnet avläst, istället för att köpa den på biltema, inte som jag är snål, men är inte riktig hi-tech med alla dessa datorprylar, samt att det sedan skall installeras programvara på datorn för att få felkoderna översatta, för mig vore det lättare om jag slapp hela denna datorbiten.

Tack för er hjälp, ni e verkligen kanon. :)))
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Daniel: de tar inte många hundra på NfS för att läsa av felminnet, speciellt inte om de får jobbet med att lösa problemet också.
Tack Lus, jag åker ner till dom NFS och kollar vad dom säger :))

Jag tackar och bugar för er vänlighet, verkligen uppskattat av mig!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Har du testat att nollställa genom att koppla bort batteriet ?

Hej kamel2, nej det har jag inte gjort, kanske ska jag börja med det som du säger, är det bara att koppla bort batteriet en stund, och sedan tillbaka, eller är det ngn turordning som skall tillämpas, hur lång tid skall jag ha batteriet bortkopplat för göra en "nollställning"??

många bra råd av er, så jag blir lite entusiastisk, och vet inte riktigt var man skall börja, men en nollställning kanske inte är helt fel att börja med, därefter en felkodsavläsning eller vad säger ni?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Av med bägge batteripolerna en timme, kör igenom den på hela registret.

Gör en felkodsavläsning och lägg upp taktiken utifrån vad den visar.
Tack ravve, :)) jag skall göra så!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kanske hjälper i ditt fall också, mjukvaran som styr lådan adapterar sig på nytt när man haft batteriet urkopplat kan man säga.

När jag köpte min bil växlade den osmidigt ibland i samband med inbromsning under växling från 2-1 men efter att jag haft batteriet urkopplat så började den växla mjukt igen, har kört 2500mil sedan dess.
Jag kppplade ur batteriet i ca 5 minuter max.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vill minnas att molle(?) skrev i ngn växellådetråd att adaptiviteten i de lådorna endast sträcker sig typ 15-20 sekunder tillbaka i tiden och att de nollas när tändningen slås av. Är det så lär det vara annat som hjälpte dig, kamel2.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.