AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.370

ABS speedometerfel E39

Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
Hej, har problem med ABS på min e39 '00. Symptomerna är:
ABS lampan lyser, speedometer viser ca. 30- 40 km/t på max.
ABS styrenhet är bytt, hjullager fram och bak v.sida bytt, abs givare fram och bak
v.sida bytt.
På diagnos får jag felkod på abs signal v. fram, men sedan dom delerna är nya skulle det jo inte va det som är fel?
Finns det nån metod för at mäta givare eller signalet med multimeter?
Kan det va nån lednigsbrott?

Tack

-Daniel-
Det är givaren vänster bak som ger signal till hastighetsmätaren, förutom ABS.
Om styrenheten och denna givare är bytt så verkar det mystiskt faktiskt. Det finns en möjlighet att själva hjulnavet som snurrar intill givaren har igensatta "kuggar" så att givaren luras, isf hjälper regöring, stålborstning osv av ytan.
Man kan mäta givarna med en multimeter, men det finns inget resistansvärde som är rätt eller fel eftersom det är en halvledarutgång (hallgivare) man mäter på. Dock så kan man alltid jämföra mellan de olika hjulens givare, de skall vara helt lika, om någon avviker så kan man utgå från att denna är defekt.

FP
Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
Tack för svar! Vet at givare v.bak är hastighetsgivare, utan diagnosen säger det är v.fram som manglar signal (både bmw diagnosen och autosoft?).
Kan det va nåt jordfel som ger dissa problem?

Finns det evt. nån som vet vilka pins i abs-kontakt som går til vilka givare? E39 är försedd med magneter som sitter i hjullageret, så dom är inte lika med dom gamla så att det är inga kuggar på dom, utan en gummistrip som skyddar magneterna.

-Daniel-
Hallgivarna har inbyggd magnet vilket lätt kan testas med t.ex en mejsel. Hjulnaven har integrerad "kuggkrans", jag kan inte säga om det sitter nåt gummiskydd men det finns rapporter om rost/salt/grus o.dyl som kan lura givarna.
ABS/ASC kontrollmodul har följande anslutningar mot givarna:
15-16 höger fram, 12-28 vänster fram på X1170, 30-31 höger bak och 13-29 vänster bak på X1746.
Med ett oscilloskop kan man säkert mäta pulser på dessa anslutningar om man roterar hjulen med bilen upphissad. Då ser man kanske också om pulserna är helt likformiga hela varvet runt osv på varje hjul.

FP
Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
Ok, Tack för goda svar!

-Daniel-
Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
Har mätt givarna, och fått dessa värden:
H.f och H.b ca 7,05 M.ohm
V.f och V.b Ca 10,8 M. ohm

Dessa värden fikk jag när jag mätte på kontakten till ABS styrenheten enligt inlägg från folke.

Båda givarna på V.sida är nya, och dom på H.sida är lika gamla som bilen, så kanske det är nog till at ge avvikande värden?

Vad mer kan jag göra? Har ingen oscilloskop, män kanske det går med enn multimeter som mätar Hz?

-Daniel-
Det verkar ju inte avvika alltför mycket mellan givarna, dvs värdena säger inte så mycket eftersom det inte går bra att resistansmäta in mot givare som dessa. Vid fel brukar det iofs avvika ordentligt.
Frekvensmätning med multimeter säger tyvärr inte så mycket, man måste ha et oscilloskop som visar lite mera detaljer om hur kurvformen ser ut osv. Givarna måste vara inkopplade också så att de får matningsspänning osv, det är lite marigt att mäta men det går. Batteridrivet instrument är ett måste för att förhindra störningar osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.