|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu e det sommar...och då lägger givetvis ac av. har en 520iT-95, med den stora klimatorn. Fungerade förra veckan men nu händer ingenting när jag trycker in knappen, varken "snö flingar" eller för "cirukation" kompressorn slår inte till. Har hört att det kan bero på dåligt tryck (lite gas) men kan det vara nått annat fel, nått man själv kan felsöka? Kan tillägga att kompressorn skrammlar en hel del och har gjort det så länge jag ägt bilen, ca 3 år. tar även förvånandsvärt mycket effekt från motorn. så illa att jag upplever det som drygt att köra stadstrafik med ac påslagen. tyckte även att jag hörde ett pysande ljud i förra veckan från vänster sida av instrumentpanelen..... nån med tips och erfarenhet? även tacksam för tips om bra och gärna billig ac-service i Malmö-lund regionen. Hejs! //Simon | |
|
Mitt förslag är att du åker och fyller systemet med kyl/spårmedel för att se var läckan är. Dåligt tryck är troligtvis orsaken. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Har du kollat säkringarna. Jag var i april och fick fyllt min Ac och efter det startade inte kompressorn men det var bara en såkring nr 9 tror jag. När jag kör med Ac'n på så märks det mycke på min motorgång med så jag undrar om det skall vara sån på dessa modeller. Blir lite ryckitt när man kör lugnt å sansat Betalade 1375kr för trycktest och påfyllning. 1.55kg kylmedel gick det i maskineriet. |
|
|
Själv märker jag ingen effektförlust när min AC är igång. :) mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
På bilar med till/frånreglering känns det ofta ett tydligt ryck när kompressorn kopplar in, den skall trots allt ha en del kraft. Men sedan början/mitten av 90-talet har de flesta variabla kompressorer som snurrar hela tiden och då märker man aldrig någon inkopplingsstöt. FP |
|
|
4-5000 för felsökning och reperation (om det nu var kondensorn).... Det är inte försvarbart med tanke på vad jag får för bilen....om jag mot förmodan skulle få den såld...får nog bli att svettas i sommar. Har dock mätt lite. Kompressorn får ingen spänning, vilket kan bero på att en tryckgivare inte ger sluten kontakt vid lågt tryck. Fråga. Är det den givaren som sitter nere till höger på en plåtburk (förbunden med rör till kondensor och komressor). Precis under spolarvätskebehållaren. vill utesluta annat elfel innan jag förlikar mig med valet att svettas. Även mätt på denna givare och den (om det är en tryckgivare) ligger öppen (ej sluten alltså) |
|
|
Det är säkert torkfiltrets behållare du hittat, och det är vanligt att tryckgivaren sitter på denna. Den kan vara enkel eller dubbel, dvs samma givare mäter och indikerar både för lågt och för högt tryck i systemet. Du kan ju testa att bygla givarens kontakter (om det är 2st) men en kabel helt tillfälligt och se om kompressorn slår till. Kör bara en kort stund. FP |
|
|
Alternativt åka till AC-verkstad - många erbjuder felsökning för runt femhundring, ta därefter beslut om det är värt att repa - det kan vara en O-ring, torkfiltret eller en ventil (inklusive tryckvaktsventilen) som är otät, inte alltid kondensorn som rasat även om detta tyvärr är den vanligaste orsaken. Förhandla med kylkillen om du kan byta en del saker själv - en del tillåter det, andra gör det inte... men räkna ändå med en ny kondensor med tillhörande slangar som direkt resevdelsutgift och kan vara halva reparationsbeloppet... --- Själv värdesätter jag kylan så pass mycket att jag skulle försöka få igång den på ett eller annat sätt även om bilen är av 5000:- klass såvida den inte skall till skroten inom kort tid. 5000:- spänn är ju ändå bara 500 mil i bensin om man skall slå kostnader mot varandra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.