AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.710

Regnsensor beter sig underligt

Gunget
Har aldrig haft några problem med regnsensorn men upplever att den börjat bete sig lite underligt dom sista dagarna. När jag låg bakom en bil på E18 i kraftigt regn häromdagen så gick torkarna på maxfart (vilket är som det ska eftersom bilen "rev upp" en massa vatten), men när jag sedan åkte av motorvägen och regnintensiteten avtog markant så fortsatte torkarna i hysterisk fart ända tills jag stod på uppfarten. I går fortsatte dom att veva på "normalfart" flera minuter efter det slutat regna. Jag upplever att detta problem uppkommit efter det att jag hade bilen hos glasmästaren för några dagar sedan för att byta vindruta. Kan glaskillen ha tabbat sig? Vad kan ha blivit galet efter rutbytet??
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Om han inte bytte ut sensorn när han monterade dit den på den nya rutan så kan jag tänka mig att den blivit "skadad" då den flyttats från den gamla till den nya rutan. Nu har jag bara bytt ruta några få gånger men jag har för mig att vi alltid fick med nya sensorer som vi limmade dit på den nya rutan.
ho
69
horvat
525 I 2001
325 I cmp 2002
320 IA sedan 1999
Antingen har sensorn för regnsensorn blivit felmonterad eller så är dina torkarblad helt slut!

Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
När man byter framruta kan man behöva initiera om sensorn. Dvs göra så att sensorn känner av regnet på den helt nya, blanka rutan.

Vi har samma problem efter byte av framruta på 120:n. Den går igång väldigt sent trots det känsligaste läget.
Gunget
och hur initierar man om sensorn...?
SJ
21
SJL
523iT -99
Bra fråga, jag har liknande problem med min regnsensor.
Kan man initiera om den på egen hand? med Carsoft, eller på något annat sätt.
Det är lite knasigt att det inte finns en "old trusty" intervall funktion att ta till när sensorn strular.

Hälsn

SL
Gunget
Ingen som vet hur man initierar om regnsensorn? Är det överhuvudtaget möjligt?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det kanske går men jag har aldrig hört talas om det. Ring en verkstad och kolla ;)
SJ
21
SJL
523iT -99
Jo de kan kalibrera om den. Det jag undrade var bara om man själv kunde göra detta. Alla verkstadsbesök som går att undvika är positivt för privatekonomin :-)

Hälsn

SL
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag lider också av problem med okänslig sensor efter byte av sprucken ruta. INPA mjukvaran ha en meny för att trixa med detta men jag har inte vågat börja justera inställningar ännu... Tips på hur man gör är välkomna!

//Magnus

ri
699
riku
740iA -97
Jag har också prob. med den, men vid stenskottslagning fick jag reda på att vindrutan inte var original.
Den har blivit bytt av tidigare ägare men inte gjord för regnsensor.
Det ska sitta en lins pålimmad från fabrik på rutan enl. glasmästaren, min är ditsatt med någon transparent massa typ silikon villket inte funkar bra, torkarna går lite hur som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.