AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.010

Hur långt kan en välservad 328 gå?

Hej
Har börjat titta mig omkring efter en e36 328. Det finns ju en hel del till salu. när mätaren har passerat 35000 mil och bilen är välservad och motorn låter bra, hur mycket längre kan den gå?
Hur långt har ni kört med era 328:or ?
Jag startar härmed en liten statistisk undersökning.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det är väl egentligen bara en fråga om hur mycket pengar du vill lägga på den, lagar och byter du det som går sönder/slits ut kan den väl gå hur långt som helst? Statistiskt sett borde det bli fler och dyrare utgifter desto längre bilen gått.
Spontant tycker jag att 35.000mil låter otroligt långt.
pu
75
pulk
323ci e46 -99
Finns nog inget exsakt gräns men en motor idag håller väldigt länge. På en såpass gammal bil så kan nog en som gått 15000 vara lika dålig som en på 30000 beronde på service och körstil. Har själv en e36 328 med 32000mil som inte tar en droppe olja och går helt tyst. Har också åkt en mercedes 230 med 75000mil och samma motor så det mesta hänger nog på skötseln. Däremot kan ju bussningar och chassi böra bli lite mjukare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, jag körde t.ex min M535:a(ok inte exakt likadan maskin som din fyrventilare) till 43000mil och jag kan då säga att själva maskinen var i princip i "toppskick" vid det miltalet..
Jaja, jag märkte då ingenting.

Men allt handlar ju om hur maskinen är servad/repad innan...t.ex var min topp renoverad vid ca 23000mil(kamaxel,vipparmar byttes+ renov av topp då) och det är väl där man kan misstänka att slitaget blir, dvs den blir lite otät i ventiler(evtl kolvringar också) vartefter milen rullar på och börjar närma sig 40-5000mil eller nå´t.
Men det beror ju på hur den är körd och skött tidigare naturligtvis..
Landsvägskörning sliter mindre än stadskörning osv..

Vad gäller framvagnsslitage o bromsar osv så får man ju byta det var 15000-20000mil eller något dylikt..Men det beror också på "handhavandet".
Stötdämpare, fjädrar,v-pump,kylare, kylslangar, bensinrör och bensinslangar, kamaxlar är ju också exempel på grejor som inte håller i all evighet..
Men att säga att dessa prylar börjar bli slut på din maskin är ju att säga för mycket...beror på.
M52 motorn är ju t.ex inte alls lika "bra" på att tugga kamaxlar som en misskött M30 ;)

Kontentan av detta "snack" är att din maskin mycket väl kan gå väldigt mycket mera innan du börjar märka av slitage med kanske en början i lite "blårök och oljeförbrukning"..t.ex.

Mvh Janne.
Den kan rulla 135000mil eller dubbelt = 270000mil det finns inte än övre gräns.

Det viktiga är att den är välskött, en dåligt skött 13000milare blir dyrare i drift än en välskött 35000milare.

Stephan
si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Har kört mina senaste två bilar 320 -89, 328 -96 till 30300 resp 27000 mil utan minsta problem.

Hade även en 320 -94 importbil som gått 20000 mil när jag köpte den. Den hann jag bara köra knappt hundra mil innan kamkedjan gick av, när jag rev motorn var hela sumpen svart av gamla oljerester.

Hur som helst, 35000 mil är en lång sträcka. Men det bästa med E36 är ju att det finns ett mycket stort utbud av delar till bra priser. Även om du i värsta fall behöver byta motor behöver du inte leva på gröt resten av året för det. =)

Själv skulle jag vara mer orolig för rost.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...frågan är ju nu lite som>>>"Hur långt är ett snöre?".

Finns ingen gräns så länge ägaren gör det som behövs allt eftersom :)
Oftast är det ju rosten som tar knäcken på även den mest idoge ägaren..

Mvh Janne.
Eftersom jag kör taxi då och då har jag givetvis kört bilar som har gått vansinnigt långt - t ex en V70 D5 som hade gått dryga 800000 km. Och det kunde man aldrig tro om man inte visste det eftersom bilen gick otroligt starkt och bra. Sen finns det Mercedes Sprinter-bussar som har rullat en bra bit över 1000000 km - just det 1 miljon km.
Vad jag vill säga med detta är att service är a och o, sen spelar miltalet en mycket mindre roll. Nu vet jag att dessa taxibilar sköts väldigt noga och i tid - hur det är med din 328i kan jag inte ens spekulera.

Vorsprung durch freude am fahren
Som vanligt ska du inte hänga upp dig på vad som står på mätaren, kontrollera istället att bilen är välskött osv. En 'fåägd' välskött bil med många mil är nog att föredra framför en som det står 15.000 mil på och haft många olika ägare osv. Det finns många som vill tro att den bara gått 15.000 mil osv för det står på mätaren men det är nog i undantagsfall att bilar som som är körglada går så kort sträcka på på ca 11-14år som E36 328 är i dagsläget. Men visst finns det undantag! Själv tror jag att det är många som åker med 30-40.000 milare utan att de själva vet om det, det är ju bra kvalitet på dessa bilar!
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Jag har en 328 touring 96:a som snart har rullat 27k mil, den börjar bli lite halvdassig i mitt tycke. Just motor och drivlina är det inga problem med (förutom bussningar som snart måste bytas).

Men allt annat börjar rasa sönder! Följande har jag åtgärdat mellan 25-26k mil.

* Förardörr centrallås trasig.
* Förardörr innerhandtag trasigt
* Bakrutetorkaren kärvar bytt
* Tändningslåset trasigt.
* Generator nerslitna kolbanor, utbytt
* Bromssköldar bak sönderrostadet till följd av att handbromsen rasade.
* bakre skivor och belägg.
* värmesköldarna mellan avgassystem och kaross rammalt ner och skallra
* Termostathus läckage
* Låsning till första hjälpen bagageluckan trasig.
* Rostangrepp huv, dörrar samt bagagelucka.
* lacksläpp nedre del av kjolarna.

Som sagt. Motorn går som en klocka men rent karossmässigt känns det
som om maxlivslängden på vissa detaljer har kommit till ända.

Jag har kanske fått ett måndags exemplar?

köpte min 328 -96 för 5år sedan. Hade då gått 14k. Nu står mätaren på 25k.
Är fortfarande i mycket bra skick och känns bra att köra.
Bytt en vattenpump bromsar,tändstift och några andra små slitdelar.
Överlag den bästa problemfriaste bil jag haft.
Till och med ACn funkar fortfarande och jag har alldrig fyllt på eller nått
Så jag är otroligt nöjd och kommer köpa en bmw igen :)
.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.