AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.156

Taklucka fungerar ej

Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
Takluckan i min 320 fungerar inte. Det händer inget när man trycker på knapparna....Killen som hade bilen innan sa att den fungerade ibland. Någon som haft en trasig lucka och lyckats fixa det själv? Någon som vet ett vanligt fel?
ic
15
iceman-m5
328 IA Cab -97

Passat 1.8T kombi -05
Är det en E36:a? Har liknande fel går ibland inte att öppna men fungerar sen när den väl är öppen känns som glapp i knappen eller något hmm...
Har dock inte hunnit grotta i problemet riktigt en men man kanske ska ta och göra det eller finns det någon som redan har löst ett liknande problem?
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
ja precis så..nu på sistonde fungerar den oftare dock ,("glappar inte lika ofta"). Men den knakar och har sig och låter väldigt illa. Plus att den går väldigt trögt när den ska stängas. Kanske bara behöver olja?

Men hur ska takluckan öppnas? Det finns ju en "innerdel" och en "ytterdel". För min innnerdel hänger inte med ytterdelen och ibland fastnar innerdelen i öppetläge när ytterluckas stängs. Vad är felet?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Innerdelen skall hänga med ytterdelen, låter som om den skulle behöva en service. Fast att plocka ner den är inget jag rekommenderar om du inte är händig och har gott om tid. Verkar vara rätt mycket pill vad jag erfar... :)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
ic
15
iceman-m5
328 IA Cab -97

Passat 1.8T kombi -05
Kanske rent av ska fråga killarna på BMW eller något brukar va relativt hjälpsamma där.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Hade problem med min lucka i förra e36an.. Provade smörja kontakten, byta relät som är i taket, men inget hjälpte... Ska väl sitta nåt relä eller nå under ratten vad jag minns, men det hittade jag då aldrig... blev inte klok på den, så struntade i att använda den bara och fixade ACn istället :D
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
När man stänger takluckan går innerluckan bakåt. Låter lite skumt men det verkar ändå som att det är meningen, för det gör att ytterluckans bakdel pressas upp och tätar bättre...Fungerar era luckor lika dant?
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Nje så fungerar nog inte min.
Bara när man öppnar luckan i bak kant så åker "innerluckan" bakåt.
La
15
Lasse C
325 i Coupe´ -92
Har en E 36:a men hade samma bekymmer med takluckan. Den fungerade sporadiskt. Lämnade den till en mkt kunnig BMW-mek. och han hittade en kall-lödning i ett relä som glappade. Fixade det, sen har luckan funkat utan några som helst bekymmer.
Hoppas det funkar.
Lasse
ic
15
iceman-m5
328 IA Cab -97

Passat 1.8T kombi -05
Vet du var det där relät sitter? är den någonstans i säkrings boxen eller sitter den uppe vid motorn till takluckan??
La
15
Lasse C
325 i Coupe´ -92
Ska försöka få tag på killen imorrn och ta reda vart reläet sitter.
Lasse
La
15
Lasse C
325 i Coupe´ -92
Lasse
La
15
Lasse C
325 i Coupe´ -92
Lasse
La
15
Lasse C
325 i Coupe´ -92
Reläet ska tydligen sitta under instrumentbrädan vid rattstången. Någonstans där sitter det tre reläer ihop och ett av dom är det. Det som kännetecknar taklucke-reläet är att det är stort ungefär som ett x-tra-lyserelä och det har sex st stift.
Hoppas du hittar igen det.
Lasse
ic
15
iceman-m5
328 IA Cab -97

Passat 1.8T kombi -05
Tack ska kolla det oxå!
Lödde om reläet vid tak luckans motor igår värkar ha hjälpt lite, ska ge mig på den andra oxå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.