|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån som har något bra förslag på en bra pendlarbil? Den för max kosta 10000:- och vara bränslesnål. Självklart ska det va en Bmw! | |
|
En BMW 518i E34 från -95 eller -96 med M43 motorn, (kamkedja). Ett välservat exemplar utan för mycket rost borde vara en bil som uppfyller dina krav med med tanke på den begränsade budgeten. Mycket hög kvalite och bra motståndskraft mot rost, lågt inköpspris och relativt snål och pigg 115 hästars motor i en stor och bekväm bil som är rolig att köra, dock ej snabb... En 318i blir ännu snålare men jag tycker att E34 ger mer för pengarna och har bättre kvalite i den prisklassen du är ute efter. BMW 4 Life |
|
|
tack för svaret... Är det stor skillnad i förbrukning mellan 518 och 520? Vad är förbrukningen ungefär? |
|
|
Enligt AP:s modellguide drar 518i 0,82 och 520i 0,89 fast det är ju bara teoretiska siffror från tillverkaren. I verkligheten brukar förbrukningen landa högre än så. Vill du satsa på ekonomi och lägsta möjliga bränsleförbrukning i E34 ser jag ingen anledning att välja 520i framför 518i om du inte bara måste ha en rak sexa under huven. Ingen av bilarna är någon racer precis och 518i gör sitt jobb bra med tanke på hur liten motorn är. När jag provkörde den blev jag överraskad av att den faktiskt kändes mycket piggare än vad den ser ut på pappret. Har provkört båda versionerna men har bara ägt 525i så någon annan får svara på hur mycket de drar vid verklig användning. Min 525 ska enligt guiden dra 0,99 och trots att min bil är mycket välservat och välvårdad i bra skick är det bara vid långkörningar på motorväg jag lyckas komma i närheten. Vid blandad körning mestade 50-70 vägar och korta sträckor med AC:n igång hela tiden ligger jag på 1,45 l i snitt. BMW 4 Life |
|
|
Ligger din bil på 1,45 så skall du nog köpa mindre tunga skor för det tycker jag är på tok för mycket. Har kört många mil i 518i och de är mycket snåla ligger på 0.69 långa mil i lagliga farter sen dricker den ca 0.9 vid hemma bruk start och stopp mycket Min nuvarande dricker 1,1 med aut det får man leva med hemma vid långfärd 0.95 |
|
|
Jag kör lastbil så jag måste tyvärr ha tunga skyddsskor på mig när jag ska till/från jobbet. :-) Min bil låg också på ca 0,9-1,0 på den tiden då jag pendlade till Lund dagligen... Kör man mest i stan med mycket trafikljus och använder AC:n hela tiden får man nog tyvärr glömma 1 liter/mil. BMW 4 Life |
|
|
Räkna med ca 1dl/mil i skillnad i förbrukning mellan 518 M43 och 520 M50. Jag tycker det är värt det, men det beror på syftet med bilen. Den raka sexan är lite mysigare, men inte riktigt lika snål. Fartresursmässigt är det väldigt lika. För mig var det lika mycket skicket som avgjorde. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.