|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min E36 318is -92 läcker olja. Jag ser inte exakt vart det kommer ifrån och tänkte be om hjälp här. Som man kan se på bilden så kommer oljan fram bakom AC-kompressorn. Länk Frågan är om någon vet ungefär vad det är som läcker när oljan kommer fram där. Uppifrån motorrummet ser jag inte något som läcker olja. Så det borde rimligtvis läcka från något ställe man inte ser varken uppifrån eller nedifrån. Någon som har några idéer? /Peter | |
| funkar acn i bilen? annars kan det ju vara det olja från ac systemet | |
|
Hej, Nej, den funkar visserligen inte, men jag är säker på att det är motorolja. |
|
|
känn på oljan,är den väldigt kletig,klibbig..om så är fallet så är det pag-olja från kylsystemet.. på bilden ser det ut som om det kastat olja på fläktåpan?.typiskt när ac pumens tätningar flyger.. |
|
|
Nej, det är ingen olja på fläktkåpan. Oljan känns, och ser ut, precis som motorolja. Dessutom måste jag fylla på ca 0,5-1 liter motorolja varje vecka (Kör ca 70-75 mil per vecka). |
|
|
Hur ser det ut ovanför AC-kompressorn, olja där med? Lys med en ficklampa så du verkligen ser vart det kommer ifrån. /Jonas |
|
| Om du måste fylla på med så mkt olja så lär du ha ett rikligt läckage som måste synas från någon annanstans oxå. Lys med ficklampa och titta runt hela ventilkåpan och block, lyft upp bilen och titta underifrån för att försöka hitta källan till felet. | |
| känns som det kan vara ventilkåps packningen | |
| Kamkedjesträckaren tror jag på. | |
|
Ok. Jag ska ta bort fläkten och fläktkåpan i helgen, återkommer efter det. |
|
|
Hej igen, Tog bort fläkten och fläktkåpan. Jag kände med fingret runt motorn, så gott jag kunde, och kände olja bakom pilen som bilden visar. Det var alltså ren motorolja och jag fick olja på fingret varje gång jag kände där. Länk Är det bara den packningen som är horisontell som finns där? Vad heter i så fall denna packning? Och är det svårt att göra själv? /Peter |
|
| Det där är topplockspackningen, även kallad toppackningen. Det är ingen hjärnkirurgi att byta en sån packning men absolut inget man ska göra om man inte är lite händig. Har du tur så kanske det räcker med att bara efterdra toppen, är däremot packningen skadad så måste man byta. | |
| Såvida du inte menar packningen som går i lodrät riktning, din pil lurar en lite. Om det är packningen i lodrät riktning du syftar på så är det flytande packning dvs "packning på tub" och då räcker det med att lossa alla remskivor o.d som sitter i vägen. Sedan lossar du kamkedjekåpan (stora locket som sitter bakom alla hjul), rengör den ordentligt (helst genom tvätt) och sedan sätter du dit den igen med hjälp av ny packning...packning på tub :) | |
|
Kan det inte vara antingen packningen som har nr 10 i denna länk: Länk eller nr 4 i denna länk?: Länk |
|
| Hmm jo, se på fan de har tydligen inte flytande packning hehe. Just #4 är den jag syftar på med flytande packning, jag trodde BMW använde det men tydligen har de vanlig packning så jo den kan det vara. Skulle kunna vara #10 med, du får försöka titta bättre, lysa med ficklampa osv för att se det exakta läckaget. | |
|
Jo, jag får ge det ett försök till att lokalisera läckaget bättre. Det är ju bara så jävligt att se. Tack för all hjälp. /Peter |
|
|
Jag tror fortfarande på kamkedjesträckaren. Den sitter ju precis över där du pekar med pilen på bilden. Packningen nr. 18 här: Länk Hoppas att det är den, för den är ju mycket enklare att byta än de andra. :-) |
|
| Går det bara att lossa på den, byta packning, och skruva in den igen. Måste man dra med något speciellt moment? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.