AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.826

Läcker automat-olja, E39 540 -97, vad gör jag?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej,

Oturen gör sig ständigt påmind just nu...
Har en E61 utan fungerande motor som väntar på att få en ny utbytesmotor (tar säkert ett par veckor, inte mer hoppas jag), har en E39 jag använder under tiden och har nu upptäckt att det finns ett par fläckar under bilen.

Körde upp den på en ramp och monterade bort sköldarna, och där badade allt i olja...

Jag trodde först det var tråget som läckte men då oljan är röd i färgen så blev jag misstänksam.
Servo-oljan är i lagom nivå, likaså motor-oljan.

Så nu återstår bara automatlådan. :-/

Har läst att det ev. kan vara läckage via kylaren, där oljan går igenom, det är svårt att se då allt är väldigt fullt av olja, har just torkat rent det mesta där omkring.

Är det ett vanligt problem på E39 när de är lite äldre, är det enkelt att åtgärda själv?
Hur gör jag för att enklast åtgärda det och ev. utesluta att det kan vara det som är problemet?
- Kan man se hur mycket olja det finns kvar i lådan på något sätt?

Är tacksam för svar, börjar överväga att lämna BMW-märket helt, problemen slutar aldrig komma... om det inte vore för att de är så förbannat fina att köra när de väl fungerar. :-)

Hoppas alla har haft en trevlig midsommar!

/Hammar
Fi
34
Fishie
540iA -96
Hej,

Läckaget kommer troligen ifrån kylaren till automatlådan, den sitter bakom den vanliga kylaren (sett inifrån bilen) Den byter du själv på runt en timme (Man måste ta bort fläktkåpan och kylaren för att komma åt den) En begagnad hittar du på skroten för 650:- - 1500:- sist jag kollade.

Att sedan kontrollera oljan däremot är inte lika enkelt... Den kontrolleras med hjälp av temperaturen i lådan (Finns under mektips -> kontroll nivå). och för att göra detta krävs bl.a Ex Carsoft eller liknade data program..
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack för tipset.

Jag har kollat lite mer nu och det ser inte ut att komma från kylaren, utan mer från de två ledningar som går ut från kylaren och där de sitter fast med en "gummi-klump" som de sedan leder vidare in mot automatlådan. Hänger du med på vad jag menar? :)

Jag tänker ta den på en liten provtur utan sköldar och se var ifrån det läcker, det läcker inget när bilen går på tomgång i alla fall, och när den är kall.
Är det så att när den är varm som oljan leds genom kylaren eller hur fungerar det?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Två bilder där man kan se "gummi-klumpen" jag menar:

Nere till vänster i bild, där ser man två av rören gå in i "klumpen" som är omgärdad och sitter på plats med hjälp av en klämma i metall:
Länk

Som man ser så är det ganska torrt bakom dessa rör...
Länk

Det är kladd även fram till lådan:
Länk

Men den har troligen blivit dränkt då oljan har hållits kvar av sköldarna.
Några tips eller idéer på var läckan kan komma från?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Har hittat läckaget, ledsen att jag inte gjorde detta tidigare...

Det kommer från lådan:
Länk

Lådan växlar som den ska i alla fall så än så länge är den hel.

Skulle någon kunna lugna ner mig och säga att detta inte kommer att bli allt för dyrt att åtgärda och att det troligen är en packning som inte hållet tätt? :-/
Ska ringa på måndag men om någon har en idé på vad som är ett vanligt fel så får ni gärna skriva ett inlägg.

/Hammar
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hade jag varit dig så hade jag tvättat rent allt med avfet. medel oför att konstatera att det är där det läcker. Det är ju blött där fram med. Det kan hända just att det kommer framifrån.

MvH Bmw 4-ever
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det droppar från lådan som syns på sista bilden.
Ingen annan stans droppar det.
Jag körde bilen varm och sedan blev det tydligt var det kom ifrån, så jag tog en bild så ni kan se. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.