|
|
|
|---|---|
|
Ibland vid ca 85 km/h uppkommer kraftiga vibrationer i ratten/bilen. Eftersom de bara uppkommer ibland kan det väl inte enbart bero på dålig balancering av hjulen? Finns det något stag eller bussning i framvagnen man bör kolla upp? | |
|
Om det bara är ibland börjar man ju undra? Sitter något löst? Sitter centreringsringarna som dom ska på hjulnavet? Kolla det annars, och passa på att torka rent mellan fälg och anliggningsyta när du har fälgarna lösa. Smuts eller gruskorn kan orsaka kraftig obalans. Annars finns en hel del stag, styrleder (billiga, ca 300), "knarrstag" (krängningshämmare, också ett par hundra), undre bärarmar och länkarmar (dyrare). Om bromsskivorna är slitna kan du också få vibrationer. Jag har bytta alla stag, men skivorna återstår på min. Min är lugn med 20-tumsfälgar bortsett från svaga vibrationer i 80. Jag ska byta skivor ihöst, hoppas att det löser de sista vibrationerna. Den som lever får se... |
|
|
Okej. Har originalfälgar med 16", så ska inte vara något fel med monteringen - dock kan ju smuts finnas på anläggningsytorna. Är någon av styrlederna slut om man kan höra ett tyst "knäpp" när man ruckar på ratten kring dödläget? Eller normalt? Hur som helst.. har beställt nya däck nu, de var ändå slut. |
|
|
Dåliga däck eller mindre kända fabrikat på däck kan vara känsliga för uppvärmning och plattas till efter att däcken kallnat. Då kan man få vibrationer som dock brukar försvinna efter en kvarts uppvärmingskörning. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Jag hade samma symptom på min bil men det försvann efter byte av casterstagen med bussning. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
| Byt bussning länkarm vä/hö nedre så blir det säkert bra. jag hade samma problem och har fixat det idag. Kostar 415:- för både sidor på Mekonomen. | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Vems E38 är helt fri från vibrationer runt 80/90km/h? Jag har inte åkt i en endaste som är helt vibrationsfri i de hastigheterna. Mina egna vibrerar båda 2 men inte så farligt att det känns som att jag måste göra nånting åt det. Min 750 har originaldäcken så den känns ju lite mindre än 740in. Vissa säger att man ska balansera hjulen med tryck vilket endast går i 'Malmö och Linköping om jag inte minns fel. Andra att man ska byta alla stagen+bussningar i framvagnen och nån att man får balansera om motorn(jovisst). Det måste ju vara precis samma fel i de flesta E38or då det kvittar vilket motoralternativ man har så vibrerar bilen i 90km/h. Jag ska testa det bussningspaketet på Mekonomen för 415kr och köpa nya däck fram till 740in, men om det hjälper är jag tveksam till. Återkommer med feedback ang vibrartionerna. |
|
Min är vibrationsfri i alla hastigheter. Men det krävdes utbyte av de inre styrstagen, casterstagen samt byte av stötdämparna för att åstadkomma detta. Nya Continental-däck gjorde sitt till de med. --- Bilblogg: Länk |
|
|
Jag har slitit håret för att eliminera skakningarna..En fråga bara..om man balanserar däcken vid 2.6 kilos tryck...sedan höjer trycket till tex 3.0 kan balansen ändras i däcken?? En kille på en däckfirma sade att man inte fick höja/sänka trycket mera än 2 kilo..Annars fick man balansera om... JAg har 255/45-18 och höjde till 3.0 från 2.6 nu skakar det ännumera tills däcket blir varmt. Vet nån mer om det stämmer med trycket?? Hade 90g fel i(framdäcken) innan det balanserades ut,men börjar undra om inte det har sitt strå till stacken på så här tunga framvagnar i längden. |
|
|
maverick,de finns även en sån balanseringsmaskin i skövde.firman heter skövde bilringar.bra och hjälpsam personal. bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Jag har med haft irriterande vibrationer när man ganska exakt håller 80km/h ökar man till ca 85 blir dem svagare för att sedan försvinna helt i ca90km/h. Har även haft klonkande i bakvagn när man åker över ojämnheter. Har den just nu inne på bmw för byte av krängningshämmare samt övre stötdämparbussningar i bakvagnen, var tydligen mycket glapp i dessa. Hoppas min 740 99a nu blir helt vibrations och klonkfri :) // Johan |
|
|
Hämtade ut bilen idag från Däckman med nya balanserade däck. Resultat: 100% vibrationsfri oavsett hastighet. Letade efter tendenser kring 80-90, men utan att hitta något. Härligt!:D |
|
|
Härligt Knopfler! Min sjua var med vibrationsfri när jag fick tillbaka den tidigare idag ^^:) // Johan |
|
|
Lånar denna tråd lite. Har samma problem med irriterande vibrationer mellan 70 - 85 kmh och håller på att bli tokig på dessa. Har bytt till nya michelin pilot sport, balanserat dessa 3 gånger, bytt bakvagns bussningar och en bussning i framvagnen men vibrationerna kvarstår! Nu ska jag prova att byta en sista bussning i framvagnen (den bakre) som tydligen var på gränsen att vara ok enl. Bmw verkstaden. Det konstiga i den här historien var att jag börja märka vibrationerna efter jag bytt till nya däck och att vibrationerna kommer och går, ibland märker jag dem mindre (ratten skakar knappt) och ibland är det värre. Ska väl tillägga att jag kör på Rondell fälgar utan centreringsringar, vilket tydligen inte behövs till dessa fälgar. Vad tror ni om det här, kan det vara bussningen som spökar eller ska man satsa på däck och fälg? Tack på förhand / Oskar |
|
| Då är det väl nått av dom "nya" däcken som är boven,var det bra innan däckbytet så åk tillbaka till gummikrängaren | |
|
olve: Har reklamerat ett däck som var på gränsen till att vara för orunt som jag har fått utbytt, ska slänga på det nästa vecka. Men jag är som sagt tveksam att det skulle vara däcken som spökar när problemet kommer och går. Å andra sidan är det konstigt då jag inte hade dessa tendenser innan däckbytet, kanske problemet märks mer med nya däck? |
|
| Borde vara tvärtom isåfall.med ovala däck så fortplantar sig vibbrationerna till bussningar o dämpare etc.Har man allt nytt.bussningar dämpare mm så märks inte ovala däck lika tydligt,En bil som gått typ 20t mil borde vara mer kännslig än en ny bil. | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Idag fick jag på nya framdäck på 740in och ALLA vibrationer ÖVERALLT försvann direkt. Jag sänkte förbrukningen till 0.82 från 0.91 i 90km/h och den gick(går) så sjukt jäkla fint över ojämnheter. Detta är idag världens bästa 7serie, alla kategorier. Så perfekt den gick idag har jag aldrig upplevt en 7serie. Så fräscha däck är alltså A och O. Jag har nu Bridgestone RE050 runt om. Det var ingen omöjlighet att få den vibrationsfri alltså. Klart världens underbaraste bil när den glidflyger fram som den ska =) //Toknöjd |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.