|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Mitt batteri har i år flera gånger blivit helt tomt. Batteriet i sig är helt nytt, och lampan för batteriet lyser som den ska när man startar och slocknar sedan. Efter att tagit ur det och laddat upp det fullt så har det fungerat i ungefär en månad innan det laddas ur på nytt. Vad kan det vara för fel? Bilen används ganska mycket dagligen, så generatorn borde ju fungera annars borde väl batteriet laddas ur mycket hastigare? | |
|
Hur nytt är batteriet? Hur länge har bilen stått när batteriet blir tomt? Efter flera urladdningar så brukar bilbatterier inte behålla laddning särskilt länge. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Hur är det med gel-batterier? Är de mer eller mindre känsliga mot vanliga "vatten"-batterier? Jag har gel-batteri och det blev nästan helt urladdat idag, inte ens datorn gick igång i bilen. Men jag har inte kommit fram än till vad som var orsaken till det :-s Kan batteriet vara kasst, fastän det inte "lyser" gult i det där inspektionshålet på batteriet? Mitt är svart just nu = behöver laddas. Spelar det någon roll ifall man laddar batteriet direkt på batteriet, eller genom anslutningen under huven? (530i -05) |
|
|
Alla blybatterier skall laddas så snart som möjligt om de blivit urladdade, de mår alltid bäst av att hållas väl laddade. Om du har inspektionsöga så tvivlar jag på att du har ett Gelbatteri. Indikatorn bygger på en vanlig syraviktsmätare med en lite kula som flyter i elektrolyten osv. Det funkar inte så bra om det inte finns flytande elektrolyt. Laddningen funkar lika bra på batteriet som på hjälpstartsuttaget under huven. FP |
|
|
Jag kom på det efteråt, jag hade lite bråttomt att skriva, jag menade att jag har ett underhållsfritt batteri, som man inte kan fylla på, men svammlade lite om gel istället :-) Det är första gången batteriet tagit slut, givetvis på semestern... Förhoppningsvis så händer det inte igen, men har beställt ett 700A starthjälp-grej, som alltid ska få vara med i bagaget nu :-) |
|
|
Drivsteget till fläkten kan spöka, då drar fläkten igång av sig själv på högt eller väldigt lågt varv och batteret laddar därmed ur, det kan hända närsom helst när bilen står parkerad. Det här är ett mycket vanligt problem. Om du inte vill testa att bryta drivsteget ( kostar ca 600kr) kan du testa att dra ur säkringen till cupe-fläkten varje gång du stannar bilen och se om batteret slutar ladda ur sig. |
|
|
Mera tips Länk FP |
|
|
Det verkar inte vara fläkten/drivsteget till den som krånglar. Ibland så låter det från bagaget, när bilen är låst, ungefär som att bilen håller på att försöka låsa bagaget om och om igen. Det låter lite tyst, med jämna intervaller. Då går väl inte bilen heller ner i viloläge? Igår lät det från bagaget igen, men när jag låste upp och låste igen, så tystnade det. Nu är iaf batteriet slut igen. Nån som vet vad det kan vara som spökar? |
|
|
På E60 ska man nog inte ladda direkt på batteriet eftersom det finns en modul som mäter ström till/från batteriet för att hålla reda på batteriets status. Om man laddar direkt på batteriet så missar datorn denna laddning. /Jonas |
|
|
Du får mäta strömförbrukningen i viloläge, har för mig att på E39 tar det ca 15 min innan den ska ha stängt av de mesta sedan är det bara att testa att dra ur säkringar. ex. Kolla så att knapparna till elstolarna inte ligger och är aktiverade. Svankstödet kan vara värt att kolla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.