AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.276

Kan det vara kolkanistern?

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Ni som haft problem med kolkanistern som sitter på tankventilationen (e38 750), hur har det yttrat sig?.

Jag har nämligen ett fenomen som består i att så fort jag trycker "plattan i mattan" vare sig det är vid kickdown eller från start så slår "något" av efter några sekunder och motorn går på 6 cylindrar.

Om jag vrider av tändningen en kort stund och sedan startar igen så går bilen normalt tills nästa gång jag varvar ur vid omkörning etc.
Gasar jag normalt så händer inget.

Har gjort en felsökning men hittar inte något speciellt.

Funderar om det kan vara kolkanistern? ideér?

Mvh
Skalman
Is
468
Ismo
735iA -87
Inte så att relät till bränslepumpen för andra halvan av motorn slås av?
min 735 hade liknande problem dock så dog hela motorn lite spontant vid omkörningar eller kickdown (har ju bara en halv V12:a)
Nja 750 E38 har inte dubbla bränslepumpar som 750 E32 så det är väl inte troligt.

Kolkanistern kanske det. Eller så kanske det är en av luftmassemätarna som strular.

______
Släpp koldioxiden fri
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ingen som har/haft samma problem som mig?.

Kan tillägga att om jag kopplar loss batteriet och nollställer felkoderna så går bilen kanon i några dagar (även vid fullgas acc), för att sedan plötsligt börja jäklas igen vid varje "plattan i mattan" tillfälle.

carsoft påstod att en spridare var kass, bytte den och bilen gick bra 1 vecka, sedan började fenomet igen.

Börjar bli desperat.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Har fått saken felsökt av professionella mekaniker (via mail)! och man säger sig vara säker på att det är en av "The electronic throttles" som inte hänger med.
Skall undersöka saken i dag. verkar vara ovanligt med krånglande spjällmotorer på e38 m73? har bara hittat ang e32 m70 på forumet.

Mvh
Skalman.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Har ett knepigt gurglande/skramlande i tanken. Har bytt bränslepumpen utan resultat. Så kort och gott: Jag vet inte om det har med kolkanistern att göra ännu.
//Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.