AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.867

Vilken bil att övningsköra i?

draken skall lära sig köra bil har hon tänkt.
Manuell är ett krav.

Men frågan är om det inte är bättre att börja med en lite mindre bil.

Eller skall man börja med något i storlek volvo 769 serien / bmw 5.

Är mest sugen på att köpa en bil som går ca 2 år då det kanske kan uppstå en och annan buckla eller rispa.

Frågan är bara vilken bil?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jo det är ju praktiskt att låta henne ta kort så du kan ligga i baksätet och skrika på hjälp (hihihi)
Men som du vet så är det alltid bättre med en liten bil om man skall börja men man vill kanske ha lite säkerhet också
Jag hade nog köpt en e39 typ -96 sedan lätt bil att köra med servostyrning och krock säker låt henne för guds skull inte köra en Volvo tänk så pinsamt för dig att behöva åka med då
Har aldrig spelat Bingolotto bara av anledningen att man riskerade att vinna en Volvo

Lycka till
Kör försiktigt och ta detta med en nypa salt

Ha de T
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
En mindre bil är nog bättre att börja med, en bil i golfklassen är lagom stor
att övningsköra med. En bmw är ingen bra bil att börja med på grund av
backspärren. Alldeles för lätt att lägga i backen istället för ettan, jag har själv
övningskört med min son och det hände ett antal gånger att han fick i backen
i stället för ettan.

mvh stefan
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag tycker det är bättre att övningsköra med en stor bil, det är ju lättare att gå från en stor till en liten än tvärtom. Jag övningskörde i pappas dåvarande Citroën XM Break (497 cm lång).

/Masten
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ska den vara billig i drift o inköp då är ju en Saab ng 900(94-98) ett val som bör räknas som "intressant"...möjligen.
Man grinar inte om det nu råkar bli någon "byngel" ;)

Har ju lite "säkerhet" också...både passiv och aktiv(ABS, Airbag).

Mvh Janne.
Jag har inget emot volvo det är bra säkra bilar.
Det som jag tänker på är pecis som en av talarna säger, det är lättare att gå från en stor till en liten.
Dock är det mycket lättare att ratta min mazda 323 är bmw 525.
Fördelen med att ha en stor bil är att man blir van vid den, man får säkert en stor bil på uppkörningen.

Just nu lutar det åt en saab 93 som också får vara våran bruksbil.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
En Land Rover Defender 130 (tums hjulbas). Kan hon köra en sådan kan hon köra vad som helst sen=)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vi har en Volvo 740 som sambon övningskör med, perfekt! Den tål det mesta.

______
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
John Deer med dubbelmontage, eller kanske en Centurion.
Välj den största bilen du kan hitta.
Lycka till:-)

//Stefan
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Min sambo har övningskört i
VW Golf
520 e34
530 e39
Fiat Stilo

Klart roligast är enligt henne e39:an (surprise...), medan fiaten var jobbig pga kopplingen. Lika bra att börja köra i nått stort och rejält, typ en e34:a eller nån Hissinge-traktor. Kan man köra "stora" bilar kan man nog köra små också. Lite värre att sätta sig i en 7-serie om man enbart kört nån Nissan Micra eller liknande innan.
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
En Cab med en 6,a.
Minst 2.8,an.
Kalas runtomsikt och bra segdragning på 3,an runt gathörn.

\Mats
Jag övningskörde i farsans volvo 945 (mer lättkörd bil får man leta efter)
Och morsans Audi 100 A6.

Jag tyckte det var bra att köra stora bilar från början, första gången jag körde en liten bil var när jag väl fick körkort och jäklar vilken skillnad det var.
Is
468
Ismo
735iA -87
övade med min Dodge RAM B250 5.2L V8, yep automat men tog "manuell" kort, fick kortet i slutet av november 2005 och körde första vintern med sommar däck... på Emperial däck betyder M&S Mud & Sand inte Snow.

Som sagt, lättare att kliva ner från en stor bil till en liten, övade i en stor och körde upp i en liten Nissan primera, jäkla skillnad på fickparkeringen :D
Tänkte också på det där med automat, men tycker inte det ger så mycket koppling å växel lär hon sig rätt fort.
Jag föreslår att du skaffar en äldre 5-serie till henne att övningsköra i. Manuell ska den vara och inte automat. Det är bättre om hon får lära sig det här med koppling och gas samt att växla från första början.

I början måste det vara bäst med en liten, motorsvag bil.
Då lär man sig grunderna, växla, placering osv utan att det skenar iväg och blir för svårt.

Själv så började jag köra med familjens Opel Astra 1,4 och när farsgubben tyckte att jag var redo fick jag sätta mig bakom ratten på vår Saab 9-5 Aero.

Ni kan ju gissa vilken jag gillade mest =)

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jag håller på o övningkör med grabben i en Honda civic.

Fantastiskt lätt bil o köra dessutom fina motorer i dem.

Min mazda 323 med styrservo var perfekt, men tyvär gick den inte genom besiktningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.