AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.153

Varning för bil på blocketannons, bilfirma

Jag är i tankarna kring att köpa en E36 cab och har varit i kontakt med flera säljare och förra fredagen den 12:e juni var jag iväg till Landrins bil i Avesta och kollade på en 328 cab -96 med 13600 mil på mätaren. Bilen var använd men skulle bli fin av en polering sade säljaren. Jag frågade om bilen i övrigt om skicket men jag fick tillsvars att det var ju en 96:a men det var en fin bil med tanke på sin ålder. Nya däck var det också.

Men efter hand visade det sig bilen var rostig, hade trasig cab, hade tickande ventiler, läckande styrservo och svajig tomgång. Bland annat.

Jag fick veta att bilen hade gått året runt som pendlarbil till Sthlm från Avesta. Därav rosten på en cab, i framskärmar, bakskärm lite på huv och i bakluckan. Många stenskott i huven. Caben isärriven. Jag frågade om det varit problem med caben (halvautomatisk EL) men han sa "nej jag har inte märkt nåt och den går ju ner så fint. Innan hade dessutom chefen på stället kommit och sagt att caben var ny, även fast jag pekade på ett lappat hål på ovansidan.

Nåväl, detta var lite skönhetsfel tänkte jag. Säljaren prutade 9000 direkt, från 69k-60k. Jag tänkte att om man får den riktigt billigt så kan det vara värt att fixa rosten och stenskotten.

Väl ute på provkörning så bestämdes det direkt. Ventilerna tickade högt. Tomgången svajade, motorn skakade. Motorn var orkeslös även i sportläget på automaten.

Jag var nu naturligtvis förbannad då jag tagit en ledig dag för att åka 40 mil för att titta på en bil som rent ut sagt var skit, på en flott bilfirma.

Konklusion: lita inte på säljare även fast de har en fin fasad med fina och dyra märken. Kolla upp bilar riktigt. Denna var säkerligen också väldigt skruvad. Mellan två besiktningar hade den gått 0 km.

Nu ska jag kolla på en 325 Cab av en privat säljare. Känns drygt att man inte ska kunna lita på folk. Förhoppningsvis är denna finare.

Trevlig midsommar!
Är den mörkblå?
Isåfall kan den vara den som har huserat hos Landrins i Västerås.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Jag kanske skulle ha sålt min cabbe till dig..*s*
Nej, den var svart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.