AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.469

M3 3,2 Vanos

hej och ursäkta. har säkert varit uppe många gånger men jag hittarde inte de. Om vanosen låter lite e det farligt? kan man göra något åt det utan att köpa ny? ska köpa en innom kort :)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

Står i minst varenda tråd om vanos att det inte är någon fara med lite oljud.
Men byt kamkedjesträckaren först så ska du få se att det tystnar bra mycket!
Det som oftast låter i en vanos är själva vanos växellådan. Går att köpa den löst för 10 000:- tror jag den kostar. Omkring där iallafall. En autoriserad bmw verkstad tar ca 3000:- för att montera bort vanos och sedan sätta tillbaka den. Bättre att göra så än att byta hela vanos för 25 000:-.

Byte av vanos = 25 000:-
Byte av växellådan samt att bmw monterar av och på = 13 000:-

Lite skillnad trots allt.
Jag hade också ett oljud i min men jag bytte bara spännaren och efter det låter den knappt någonting.
Mvh: Fredrik
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej igen!

Såg visst att det var en 3,2. Då skilljer nog priserna lite då jag har en 3,0 som jag beserar dessa priser på.
Men för dig blir allt dyrare då du har 2 st vanosar, en för insugs sidan och en för avgas sidan. Så börja med att byt spännare som jag skrev i föregående inlägg.
Mi
12
Micke_84
520 Touring -95
Hej!

Eller så gör du som jag gjorde, skickar den till DrVanos, dom byter alla tätningar och bygger om ``växellådan´´ min blev helt tyst efter detta
och allt kostade strax över 4000:- med frakter till en 3,0.
Till en 3,2 får du lägga till ca 500:-

Det tråkiga är att man blir utan bil i ca 3-4 veckor.

Länk till drvanos Länk
tack för era svar. då vet jag vad priserna e ungefär nu när jag ska köpa fin M3:a .tack tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.