AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.350

Nytt inköp av bil

Visa användare
9
mediken
E91 320d -09(Facelift)
Har i veckan införskaffat mig en Ny BMW 320d, glatt överraskad trots att den inte innehåller en sexa, inte minst för plånboken vad gäller bränslekostnad...

gammelyxan
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Kul för dig med flongny bil, men bränslekostnaden är väl endå den minsta kostanden av alla?
Visa användare
9
mediken
E91 320d -09(Facelift)
kostnad? vill man ha ngt så får det kosta vad det vill eller hur? man glömmer fort. men bränslet förföljer en tills man dör

gammelyxan
Och din högsta dröm var alltså en 320d ;-)
Glömde säga frattis till en fin bil som du säkert kommer kunna njuta av i många mil :-)
grattis:D 320d verkar vara en populär och uppskattad bil.. vad blev det för färm , utrustning m,m??
Gunget
Roligt det här med diesel, folk verkar snabbt glömma det där med kapitalkostnad....och att en rak bensinsexa låter gött! :-) Men kör man många mil så är det kanske vettigt.
Visa användare
9
mediken
E91 320d -09(Facelift)
drömbil och drömbil, tja vad vet jag, i min ålder går jag inte och drömmer längre. men om du menar vilket åk som blir nästa svar M5 V 10 MOTOR
Visa användare
9
mediken
E91 320d -09(Facelift)
UTRUSTNING Det blev en Safirsvart sedan med 18 tummare comfort+dynamicpkt med sportstolar, sportchassi mm
Verdi
Jag har räknat på 4500 mil om året och räknar med att tjäna runt 25 tusen om år på bränslet jämfört med min gamla bensinare som drog 0.95 blandat.

Skatten? 500:- om år dyrare. Kapitalkostnad? Jo, hitta en 325i/330i som är billigare än en 320d så kan vi diskutera. Dessutom håller en snål diesel värdet bättre. Särskilt eftersom jag räknar med att soppan bara blir dyrare och dyrare framöver.

Knappa in lite siffror på Länk så får ni se. :-)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Mycket bra val, grattis!

En annan fördel med diesel, är att man slipper tanka hela tiden.

Vår e60 rullar numera 4.500-5.000 mil/år vilket blir en tankning i veckan - skönt. En bekant kör samma sträcka i sin 550iA och ligger på ca. två tankningar i veckan. Trivs bättre i komfortstolen än på macken :-)
Gunget
Verdi - nu handlar ju bilköpande inte bara om pengar, snarare låter man kanske hjärtat och känslorna styra. Om man vill få ner milkostnaden maximalt så är ju dessutom BMW fel bilval. Sedan kan jag hålla med om att en dieselspis med monstervrid är mums, men då är nog snarare de 6-cylindriga oljebrännarna jag tänker på! Men kör man extremt lång som du (4500 mil/år) så blir det ju lättare att "räkna hem" en diesel...
Verdi
Givetvis handlar det om mer än pengar. Men vi prioriterar alla olika. Jag gillar karaktären på 320d. Den räcker för mina behov. Det är ju mest motorväg ändå och då behövs verkligen inte så många hästkrafter.

Jag gillar även dieselljudet. Jag tycker det är rogivande och gör att jag kör lugnare. Och det är faktiskt bara bra för alla. Jag är ingen väglus men jag hatar verkligen såna som ska köra "sportigt". För mig verkar det betyda att man inte håller avstånd och gör lite för tajta omkörningar.

Jag får ju i övrigt i princip samma bil som en 325i/330i/335i. Det är ju det jag betalar för. Inte prestandan. Jag får komforten, vägegenskaperna, designen osv... Utan att jag behöver sabba privatekonomin alltför mycket. Tycker mitt motorval är en rimlig trade off, och så himla slö är den faktiskt inte heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.