AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.241

surrande ljud ur högtalare

ji
34
jimpy89
e46 316 -99
Hej har koplat på ett steg till mina högtalare, det kommer ett surrande ljud ur dom när det inte är någon låt, och när jag gasar så blir låter det mer....
kan det vara jord fel eller något annat jag ska kolla?

/jimpan
Säkert har du en jordslinga (groundloop) mellan huvudenhet och slutsteg, det ger typisk den störning du beskriver, och ofta även en vinande ton som följer motorvarvet. Gå in till närmaste billjudsinstallatör och ta ut en jordavbrottsenhet och koppla in på signalkabeln.

FP
ji
34
jimpy89
e46 316 -99
nja eller jag har dragit en jordkabel direkt från steget till karossen =S kommer det att hjälpa med en jordavbrottsenhet endå ?

mvh
Absolut. Din kraftjordning skall du inte röra, men jorden som kommer via signalkablarna skall skiljas, då slipper du störningarna.

FP
ji
34
jimpy89
e46 316 -99
förstår inte exakt vad du menar... hur ska jag skilja på signalkablarna? menar du då RCA kablarna?
för nu har jag dragit en kabel från + pol på batteriet till steget, en jordkabel från karossen (tagit jord från ett fäste från ryggstödet) och en remotekabel och rca kabel fram till stereon...

hur ska jag få bort ljudet?
vars ska jag sätta en sån där jordavbrottsenhet ?

mvh Jimpan =)
Signalkablarna = RCA-kablarna. Egentligen en benämning på typen av kontakter som används.
Jordavbrottsenheten har färdiga RCA-kontakter, bara att plugga in.

FP
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Läs här innan du köper något
Länk
magazinet / störningar...

Där står hur du ska gå tillväga.

/m
Intressant läsning, men det står inget om montering av jordavbrottsenhet (galvanisk skiljare). Man skriver en del om störningsfilter däremot, som är en helt annan sak. Tyvärr är man lite fel ute om en i annat om jordning osv, man talar helt imot sig själv på vissa punkter faktiskt.
Tyvärr får man ofta lika många (olika) svar som de man frågar, men inte många verkar sätta sig in i de verkliga grundlagarna för elsystem osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.