AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.380

M5E39: Kylmedelstemperatur och oljetemperatur

go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Vet nån om det är ok att köra längre sträckor med kylmedelstempen runt 108 grader C (enligt servicemenyn)? Och en förhöjd oljetemp dessutom?
Jag är i norrland och märkte på vägen upp att tempmätaren tenderar att ligga mitt mellan mitt och rött. Jag antar att termostaten måste bytas, men att få tag på en sån idag (dag före midsommar) är inte enkelt, och jag måste köra ned också innan jag får tag på en termostat.
Vad ligger era bilar på för temperaturer, kylmedel och olja?
Hur hög blir oljetempen? Har det försvunnit kylarvätska?

Det låter som att termostaten inte öppnar ordentligt du kan ju prova att ta bort den och köra utan. Jag hade monterat bort termostaten och lagt en kartongbit framför kylaren. Man får laborera lite med hur stor kartongbit som behövs men en bit som täcker halva borde räcka.

______
Släpp koldioxiden fri
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Nu hade jag tur...Mekonomen får in en termostat på söndag, så jag fixar nog att byta här ute i skogen. Igår gick motorn varm vid direkt med varning på menyn som följd, så några 108 grader hade varit helt omöjliga att hålla i 80 mil.
Verkar lite trångt att byta termostat, men det går nog.
Hur mycket kylvätska behövs?
Nån som kan kolla? Jag har ingen dokumentation alls med mig och i princip inget internet (skriver detta på en pda)...typiskt att nåt händer just då...
Kan inte svara på hur mycket kylarvätska som behövs men 1-2 liter glykol resten vatten tror jag räcker vid termostatbyte.

______
Släpp koldioxiden fri
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det enklaste är att blanda 1 del glykol med en del vatten i en vattenkanna,
så att det är rätt blandning.

mvh stefan
Jo helt riktigt, hoppas goesta får ordning på bilen.

______
Släpp koldioxiden fri
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Tjo, allt ok nu. Det var ju busenkelt att byta termostat. Såhär gjorde jag:
- Bort med v & h insug, dvs plaströren med LMM och filterlådeöverdel.
- Lossa vanos-olje-grunkan som bultats fast ovanpå termostathuset, två korta skruvar för hylsa 10mm.
- Tappa ur kylvätska ur systemet. Jag lossade slangen i nederkant av expansionskärlet och lät det rinna till det slutade.
- Lossa de två 25mm-gummislangarna (?) som ansluter emot termostathuset.
- Lossa 3st skruvar för hylsa 10mm som håller termostathuset.
- Ta en lång skruvmelsel som hävarm och applicera en framåtriktad (i bilens riktning alltså) kraft på termostathuset.
- Bryt försiktigt och vicka termostathuset upp/ned och dra det framåt, och häv med skruvmejseln samtidigt.
- Termostathuset lossnar slutligen från de tre o-ringsförsedda anslutningsrören.
- Bryt loss den gamla termostaten, och sätt i den nya.
- Montera i omvänd ordning & fyll på kylvätska. Gick ca 7 liter för mig, tror jag.

Riktigt enkelt faktiskt, och definitivt ett gds-jobb. Att BMW tar över 2.5 timmar på sig för detta jobb är konstigt. Jag gjorde bytet mitt i skogen på mindre än en timme vid mitt första försök...

Tack för era tips också! Bra forum detta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.