|
|
|
|---|---|
|
tja undrar om man kan köra på etanol i en bmw 325 e36 måste man ända massa inställningar eller dylikt ??? tacksam för svar | |
|
Det går att köra på enanol, E85, i alla fall till en viss del. Frågan är bara hur skadligt det är för motorn, eftersom etanolen har sämre smörjförmåga. Avgaserna blir dessutom varmare och kan skada katalysatorn. Jag körde ett tag på 2/3 e85 och 1/3 bensin, och det funkade bra, men sen träffade jag en kille som jobbar på en göteborsk bilfabrik med etanolbilar, och han varnade mig för konsekvenserna, och efter det kör jag bara på bensin. Privat körde han BMW, så han kan ju inte varit helt tom i huvet. BMW CS #5206 |
|
|
okej men drog den mkt mer när du hade blandat ??? mvh |
|
|
Den tog ca:1 dl mer per mil, men gick också något bättre. BMW CS #5206 |
|
|
jag rekommenderar inte e85 i bilar som inte är gjorda för det. hade gjort en oljeservice på fars -01 mercedes hemma på bryggan. och då noga med ett till oljebyte med filter efter 50 mil. så oljan i motorn var som ny efter 200mil. sedan började han tanka 50/50 bensin/e85. efter ca 10 tankar tändes motorlampan tror jag de va. av en ren händelse kollade jag på oljenivåstickan och de var alldeles för mycket olja där. kollade flera gånger. tömde ut oljan å den var blaskig som tusan. gämnförde med samma olja som vi hade i den när vi bytte. å den var såklart mycket segare. enda förklaringen jag kan komma på är att e85 måste blandat sig med oljan. för oljan var fortfarande lite brunaktig och inte svart som den ofta blir. detta är 2 år sen och bilen går nu och sen dess bara på 95okt. inga som helst problem än så länge. BMW ownz |
|
|
Avråder, på grund av att alla delar från bränslepump till packningar i motorn måste klara spriten. Vissa packningar, gummiblandningar etc har god beständighet mot bensin men dålig mot alkohol och vise versa. Därför bör man inte använda e85 i bilar som inte är konstruerade för det. Titta gärna på www.etanol.nu för mer info. E |
|
|
Hej Jag kör min 318is sedan 4000 mil på 50% e85. Bilen går bättre än på bara bensin! Den har varit på service två gånger under tiden och enl. mekanikern så mår motorn mycket bra. Däremot så byter jag olja efter 1000 mil i st f 1500 eftersom oljan kan bli något utspädd. Har även kört min volvo 740 på ren e85 i 4 år och 8000 mil och den går som en klocka. Jag rekommenderar alla som vill köra lite billigare, miljövänligare och vill ha några extra hästar att blanda! Sprit och bilkörning hör ihop:-). |
|
| Hej körde ett tag med etanol,bilen gick som fan,men nu letar jag efter en ny katalysator,så det blev lite dyrare än med vanlig bensin. | |
| tack för alla bra svar =) | |
|
Byt till större spridare och bättre bränslepump och mappa sedan bilen för e85 så går det ;) Mvh /T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.