|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har bytt kamaxelgivare på bilen och när allt är klart så startar inte bilen. Har felsökt med carsoft men inga felkoder. Efter att ha försökt starta ett tag kollar jag stiften vilka borde vara lite sura men de luktar inte bensin eller ser fuktiga ut. kollat om det är bränsle i bränslerailen vilket det är (man kan allafall pysa ut bensin från ventilen utan att pumpen inte är igång). Kan det vara spridarna som inte får signal att dosera ut bränsle? Hur kollar man det? Någon som har några idéer på vad som kan vara fel? Mvh/ Johnny | |
|
Vad är det för symptom? Kanske är det vevaxelgivaren som spökar? prosperity is a mindset! |
|
|
Hej! Vevaxelgivaren är redan bytt sen en tid sen. Symtomen var hackande när man kört långt och kom med tiden oftare eller rättare sagt efter kortare körd sträcka. Tillslut så gick bilen även dåligt när den blev varm med låg effekt. Jag såg i andra trådar att det troligen är någon av givarna. Bytte vevaxelgivare utan någon skillnad. Kamaxelgivaren köpte jag från tyskland om det kan ha någon betydelse. Har ingen aning om kvalitén på grejjerna men den ser bra ut och jag mätte upp motståndet som verkar stämma bra. En frågan man kan ställa sig är om bilen borde gå igång även om givaren är felaktig? Dess enda uppgift är ju att ge signal till styrenheten så vanos kan ändra kamvinkeln. Jag har inte kollat om det kommer någon gnista (hur man nu gör det med individuella tändspolar mm.) men jag misstänker att det är bränsle som inte kommer. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du får väl kolla om bensinpumpen funkar kan även vara kablagefel vid pumpen dvs glappkontakt, samt se till att minst 15-20 liter i tanken när du felsöker bränsleproblem, du kan även skifta bränslepumpsreläet med reläet för bakrutevärmen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej! Jag har i helgen testat med den gammla givaren och bilen går igång, testade igen med den nya men bilen startar inte. Det blir nog att försöka få igen pengarna från E-bay företaget och köpa en ny på BMW, dubbelt så dyrt men då lär den i allafall fungera. Mvh/ johnny |
|
|
Hej igen! Nu har jag monterat en ny fin givare från BMW och precis som med den gammla så starta bilen men går inte alls bra, jag passade på att söka av med Carsoft och fick fram en felkod på kamaxelgivare vilket är en nyhet för mig. Jag raderade felkoden och sökte fel igen men felkoden kom fram igen så det är nog något fel på sensorkretsen om nu Carsoft kan radera DME felkoder. Testar i allafall med att låta bilen stå ett tag utan ström så jag är helt säker på att gammla felkoder är borta när jag testar nästa gång. BMW Part nr: 1429861 Hardware nr: 01 Software nr: 41 Diagnose index: 21 Code index: 01 Bus index:30 83-Nockenwellen-Sensor Börjar undra om det verkligen är givaren som är trasig? Kan det vara dålig kontakt? Någon som vet hur det står till med kvalitén på de kontakter som används till dessa sensorer? |
|
|
Hej igen! Felkoden är kvar men idag såg jag i en annan tråd att felkod 83 i carsoft inte är kamaxelgivare utan en felöversättning av vevaxelgivare.... Suck! Jag börjar nästan ge upp nu, den givare är bytt nu i våras. Har svårt att tro att det skulle vara någon fel på den, det är dock ingen orginaldel utan någon pirat köpt på motor nord men de säljer väl bra grejjer. Hasso! du nämnde att jag borde prova skifta relä till bränslepumpen, tror du att det kan vara den när jag har felkod på kamaxelgivare eller vevaxelgivare som det tydligen skall vara? Börjar mest likna en monolog det här men om inte för min egen skull så kanske någon kan ha nytta av det jag skriver. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vevaxelgivaren ger startproblem du får väl byta den igen. Att köpa icke originalgivare är ett lotteri så väl ABS sensorer som vev-kamaxelgivare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Körde bilen igår med live data via Carsoft och kan nog konstatera att det är kamaxelkresen som är paj, Camshaft position =-25 konstant vid olika varvtal. om det varit något fel på vevaxelgivaren så hade som sagts tidigare inte motorn startat och framför allt inte givit någon signal till DME om varvtal. Ska mäta upp om det kommer matningsspänning till kamaxelgivaren ikväll om jag hinner. |
|
|
Har spenderat hela dagen med felsökning men är nog dags att ringa Bmw verkstan för felsökning och reparation. Började felsökningen med gott hopp om att få fart på skrället genom att ta matningn från vevaxelgivaren till kamaxelgivare då matningsspänning saknades på kamaxel linan. Försöket blev halv lyckat eftersom inga felkoder framkom men bilen startade inte med den konfigurationen. Jag misstänker att det beror på någon annan komponent. Efter test utan LMM så fungerar både vevaxelgivare och kamaxelgivare tillfälligt enligt live data, alla relevanta värden visas och motorn går nästan som den ska, men efter att ha startat om bilen så fungerar inte kamaxelgivaren igen. Som sagt så är det dags för att boka tid på Bmw för att ordna detta. Surt men det va säkert värt ett försök. Man lär sig mycket i allafall. Mvh/ Johnny |
|
|
Tjena Johnny! Jag har exakt samma fesl som du hade. ny vevgivare (fast original) kamgivaren bytt den med (också original) livedata som du kollat är samma för mig. svårstartad tjuvstannar, går bluddrigt på tomgång, själv misstänker jag att felet finns mellan givaren och boxen eller kanske i boxen rent ut av. jag har typ gett upp nu, men jag har inte nån övertygelse om att bmw kommer att hitta felet. däremot kan jag föreställa mig en ganska häftig faktura. Hur har det gått för dig??? |
|
|
Tråden är från 2009 oxå en klassiker, en massa inläggs skrivs men ingen återkommer och berättar om man löste problemet eller ej. Vi får hoppas på att han har svars funktionen kopplad till sin mail då kanske han återkommer med svar. |
|
| Ja, jag undrar ju också hur det har gått då min bil börjat med att visa felkoder ang kamaxelgivare. | |
|
Byt den innan du får problem, den är enkel att byta. Min byttes när kamgivarna byttes bara för att slippa problem. |
|
|
Jag har också samma problem! Det hade varit intressant att veta hur det gick .Jag Blev också lurad av Carsoft som sa att det var kamaxelgivaren. Men det konstiga är att när jag bytte den så betedde sej bilen annorlunda, lite bättre men inte riktigt bra, så jag bytte igen då startade den inte när den vara varm bytte igen till en tredje då starta den inte heller så jag bytte tillbaka till den första jag bytte till och då går bil hyfsat iaf. men inte bra. De tre jag bytte till var begagnade men tycker att man har grym otur om alla tre är paj. Fick bara felkod 83 som ju tydligen är vevaxel och INTE kamaxelgivare. Skall prova att byta Vevaxelgivaren också... |
|
|
Viktigt: Använd BARA givare av OEM-kvalitet! Det finns mängder av trådar här på forumet där någon skall byta kam- och/eller vevaxelgivare och köper billiga dito. Efter bytet fungerar ofta bilen sämre än med de gamla trasiga originalgivarna... Så BMW-original eller någon av deras OEM-leverantörer som Bosch eller VDO-Siemens bör man köpa även om de är lite dyrare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var det inte också så att Carsoft har lite svårt att skilja mellan vevaxel och kamgivare? FAF/ |
|
|
Bytte VEVAXEL-givare (Hella från schmidmann) och då försvann kod 83 men då fick jag kod 65 (KAMAXEL-givare) så då bytte jag IGEN kamaxelgivare till den som satt där från början! Ny är felkoderna borta och bilen är som "ny" igen :) Väldigt mysko eftersom den som satt där var orginal Siemens.... Men skam den som ger sej! Nu kan jag byta kamaxelgivare på under 10min :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.