|
|
|
|---|---|
|
Köpte på mig en M535 som inte startade för ett tag sedan. Bogserade igång den, och den gick ytterst dåligt och dog efter ett tag. Kunde konstatera att det inte kom fram något bränsle, och bytte därför förpumpen som var helt slut. Nu finns både bränsle och gnista, men den vill ändå inte gå igång. Vad kan det vara för fel? LMM som hängt sig? (Hur kolla?) eller något mekaniskt fel? Kan det ha något med vippor/vipparmar/kam att göra? | |
|
Någon som har nån ide? börjar lessna på bilen en aning. Har bytt box, men utan resultat. Kan det vara dålig kompression? |
|
|
Hmm...Tja, har du rätt bränsletryck? Kolla om du har rätt flöde/min är ju en väg att gå...en Haynes bok el. dylikt skulle ju hjälpa dig att se hur mycket du ska ha/min ca. Läckage någonstans? Kolla alla jordflätor så att dessa sitter som dom ska(dels vid batteriet och dels vid fästet till luftburken +(om jag nu kommer ihåg rätt) ska det finnas en vid något av motorfästena.. LMM kan du ju känna på klaffen om den löper "lätt o smidigt", annars är det ju inte helt enkelt att kolla den om du nu inte har en liggandes på hyllan som du kan prova med(eller via skroten t.ex). Har du checkat att alla åtkomliga kontakter "har kontakt" hela tiden, dvs ta bort kontakterna o sätt tillbaka dessa ett antal ggr för att få bort oxid.. från t.ex lmm kontakten, gasspjällkontakten osv Luktar det bensin vid dina startförsök? Mvh Janne. |
|
|
Jo...finns ju två kontakter på ena staget till insuget(närmast torpedväggen), dessa måste fungera för att få motorn att starta(inte helt hundra på om båda måste fungera visserligen), en lägesgivare och en varvtalsgivare för motronicsystemet.. Mvh Janne. |
|
|
Kan väl förtydliga en smula...ok, båda kontakterna på insuget måste givetvis fungera, det jag menade var om bägge måste fungera för att få den att starta, sedan HUR den går är ju en annan sak...ja, ungefär så :) Mvh Janne. |
|
|
Kontrollera gärna kompressionstrycket när du nu även själv misstänker något fel där.. 13-14 bar skall det ju vara i alla burkar i "normalfallet" på en 535 E28 motor. Jag hade om jag inte minns alldeles fel nu i hastigheten 13,7-14,2 när jag kontrollerade min maskin i samband med mitt köp 1997(såldes 2008 med en maskin fortfarande i ett bra skick och jag körde ca 18000mil med denna) Finns också lite olika sätt att göra ett dylikt test, men om batteriet är ok, du ger "full gas" och att du ska plocka bort bränslet vid själva testandet så "bör" du få mellan 13-14bar i tryck i alla burkar.. Mvh Janne. |
|
|
Tusen tack Janne! Bränsletryck har jag inte mätt upp, men det kommer fram ordentligt med soppa. LMM ska vara i bra skick, testat att byta ut den, men det kan ju vara glapp, ska kolla det. Fördelarlocket har kollats, och kontakterna är lite svarta, men så ska det vara? Rotorn, hur ser man om den är ok? Kan man kolla de två kontakterna till motronicsystemet på något sätt? Det börjar luta åt kompression faktiskt, innan dess ska jag byta vevaxelgivare och svänghjulsgivare. Det lustiga är ju att den går igång lite smått när man bogserar igång den, men den går ruskigt dåligt och efter en liten stund självdör den. Om kompet är dåligt, finns det något att göra då eller är det bara att byta motor? |
|
|
Jag tror att det är för svag gnista på den den skall nästan vara blå men man kan se kanske en gul gnista vilket tyder på att gnistan är för klen och där för får du tillstymmelse till start försök när du bogserar. Kass med nya motorer när de kladdar mycket enklare förr när det inte var elektroniskatändningar. har du provat med en annan tändspole? Ha de T |
|
|
Tja, nog kan man mäta upp kontakterna, men hur och vilka värden det ska vara vet jag inte... Jag vet om en som hade problem med att hans 535 E28 inte startade och då var åtminstone en givare/kontakt trasig på just detta stag(möjligen båda två, men det vet jag som sagt inte).. Men som jag förstod det så var det inte ens en tillstymmelse till tändning i hans maskin.. Du har ju inte riktigt samma symptom :/ Du kan ju prova att mäta upp trycket i burkarna så vet du kanske lite mera och kan i bästa fall utesluta detta med dålig kompression.. Fördelarlock och rotor är förbrukningsvara på dessa maskiner efter låt säga 10000mil eller nå´t åt det hållet, vet du inte om att dessa prylar är bytta hyfsat nyligen då byter du detta... Mitt fördelarlock började jä*las efter ca 12000mil sedan förra bytet s.a.s.. Bytte rotor också då, fungerade klockrent sedan! Många byter dessa grejor betydligt oftare än så kan jag säga :) Kan väl meddela att jag tror aldrig att min tändspole bytts öht,dvs den höll från "fabrik" till dryga 43000mil när jag då sålde vagnen..Men visst, nog kan det vara fel på den också.. Mvh Janne. |
|
|
Tusen tack för all hjälp, men M535an har nu fått en ny ägare. Har varken tid eller plats för bilen då den inte startade. Förmedlade all information till den nye ägaren, han skulle höra av sig om han får igång den. Nu är det en annan M535 på G, och den startar och är besiktad! Känns lite mer pålitligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.