|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag håller på att montera en bricka i min diff. Ska man sätta extrabrickan över eller under "kupolbrickan"? Jag ska sätta en 0,6mm tjock bricka,eller ska jag ha tjockare? Bilen är en driftingbil! MVH Sandor S. | |
|
0,6mm räcker. Jag satte i 0,8mm och det blev nära stumt (ca 95%). Huvudsaken är att du inte sätter schimset mellan fjäderbrickan och lamellen för då kommer schimset att nötas ut direkt. |
|
|
Ok! Då sätter jag brickan mellan locket och fjäderbrickan! Tackar! MVH Sandor S. |
|
|
Ja satta 0,3 i min m5 e34 diff, den var nästan helt stum i början Dr Schrick kammar Smidda Weseco högkompskolvar BBS RK 18 |
|
|
Nu har satt ihop diffen med 0.6 brickan. Jag provade att vrida drivaxlarna med hjälp av två halvmeters "pinnar",det är väldigt trögt men det går att vrida! Jag tror att det blir lagom! Vi får se hur länge det håller? MVH Sandor S. |
|
|
Hej igen! Det var för klent med 0.6mm brickan! Jag fick riva igen och nu stoppade jag i en bricka på 1.0mm! Nu blir det nog som en svetsdiff! Vi får väl se på söndag om det blir nån ordentlig däckförbrukning! ;-) MVH Sandor S. |
|
|
Det beror ju mycket på hur sliten originallamellen är också. Men jag har inte hittat några mått på en oanvänd lamell och de finns inte som reservdel. |
|
|
Jag riggade upp min klump med ena medbringaren fäst i ett skruvstäd, och tillverkade en adapterplatta lite snabbt till andra medbringaren med typ 21mm bultskalle centrerat på så att jag kunde ta en momentnyckel och testa vid vilken differens i vrid som lamellpaketet började slira. Gick då snabbt att shimsa in den till den förspänning jag ville ha. (100nm) Hade skaffat ett gäng shims i olika tjocklekar innan givetvis. 100nm förspänning räckte till för att den skulle spinna på bägge för mig nästan oavsett underlag. |
|
|
En lite fråga. hur mycket i procent kan man ha på en lamelldiff innan den börjar kännas som en svetsdiff (tuggar vid svängning osv.? mvh Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
Jens Ek: Vad ger en omoddad för Nm? Som referens alltså. nyman88: 60-70% är nog inga problem. Min E21 tuggade och hade konstiga ljud för sej när man parkerade men den uppskattar jag till över 90%. Ena hjulet på torr asfalt och andra på blött gräs och ändå spann den på bägge. Nu typ 7 år senare är den klart mindre aggresiv och enhjular tom ibland. Blir att ta isär och renovera/uppgradera igen nån dag. |
|
| Tror det var runt 50-60nm | |
| Jag ska börja spänna upp min 535 klump i dagarna. för att mäta upp nm så tar jag helt enkelt 2 moment nycklar å drar i motsat riktning på vadera drivaxel eller? | |
|
Det får väl va en fast och en momentnyckel eller? Min lilla diff med 1mm bricka blev som jag trodde! Väldigt hård men helt perfekt för drifting,konbanan var lite svårkörd eftersom den släppte hela tiden. Men jag ska bara köra några gånger till sen sätter det igång med V8-konverteringen! MVH Sandor S. |
|
| ja just de. en fast å en nyckel=) jasså 1mm bricka. men det är inte någon spec sorts bricka jag behöver beställa va? jag ska ju köra på vägen så jag vill ha lite lagom, ca 60nm om den ligger på ca 30-40 original | |
|
Brickan klippte jag till av rostfri plåt. 1mm var för mycket men jag orkade inte riva diffen igen,det hade förmodligen gått med 0.8mm! Det beror väl på hur mycket lamellerna är slitna,man får prova sig fram! MVH Sandor S. |
|
|
Obekräftade uppgifter säger att Opel har lameller som enskilld reservdel och i olika tjocklekar. De ska passa BMW sånär som på ytterdiametern som är lite för stor, lätt fixat i en svarv. |
|
|
Vet inte vad det är för storlek på E21 lamellerna men till 188 klumpen finns dom lösa i motorsport sortimentet. Däremot finns lamellerna bara i en tjocklek och på ytterbrickorna mellan finns det olika tjocklekar. Enligt reservdelskatalogen verkar det gå att köpa till E21 också Länk __ //Niklas |
|
|
Sedan när man schimsar in förspänning så kontrollera att det är minst 0,3mm spel i diffen annars är det stor risk att lamellerna skär ganska snart och du tappar all bromsverkan. __ //Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.