|
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte byta ut org 225/45-17 mot 245/40-18 på E93:an. Den ser lite för löjlig ut och 18" däcken kommer finnas över från E61:an. Men det ger en ökning på 3% i rullokrets. Är det på gränsen till för mycket? Kommer det se lustig ut med 245:or fram på en liten 3:a? Erfarenheter? /Christian Länk | |
|
Tror inte det kommer se nåt vidare ut om jag ska vara ärlig. Frågan är om det inte blir problem med fulla rattutslag dessutom. |
|
| Tror inte du kommer se så stor skillnad, det skiljer ju även mycket på olika däckformat. Det är ju värt att prova! | |
|
hmm...värt att prova, det kräver ju inköp för att funka, men det är klart går ju att byta bara framdäcken isf till 225 och köpa bara dessa ifall det inte funkar. /Christian Länk |
|
|
Fälgarna jag funderar på är ju 8" breda så det bör inte blir problem med rattutslag skulle jag tror, eller har jag fel? /Christian Länk |
|
| Bredd på fälgarna spelar inte så stor roll, däremot et-mått. 245 kan vara i bredaste laget fram med hänsyn till rattutslag. Sen funderar jag lite kring spårkänsligheten. 245/40-18 på 5-serien är inga större problem men på 3:an kan det vara värre. | |
|
fägbredden måste väl ha större betydelse om det tar i eller ej än däcken? Däcken sitter ju på fälgen och blir inte bredare än så vid fälgbanan. Eller menar du att höjden skulle vara problemet? Då är väl profilen viktigare än bredden på gummit? ET få så klart vara samma som orginal fälgarna. /Christian Länk |
|
|
Det är inte fälgen som kommer ta i först, om det är problem, det är däcken. Så självklart har bredden på däcket betydelse. En 8"-fälg med rätt et-mått är inga problem på 3-serien, däremot kan 245 breda och relativt höga däck vara det. |
|
|
"Däcken sitter ju på fälgen och blir inte bredare än så vid fälgbanan" Jo, däcken är bredare än fälgen, vilket är fallet med alla originalfälgar med originaldimensionerade däck på. |
|
|
Nja, om däcken vid fälgbanan är bredare än fälgen, borde luften pysa ut.... att de sedan blubbar ut är en annan femma. men om det är risk att de tar i inte i hjulupphängningen utan innerskärmar eller skärmkanter så är det kanske mer profilen som har betydelse än 2 cm mer bredd? Så var min tanke... men det spelar ingen roll, enda sättet är ju att prova sig fram. Tänkte bara om någon körde med 245/40 även fram på sin E9x så hade man fått ett snabbt svar. /Christian Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.