AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.738

Har fler upplevt 320:n som svag?

Har en E91:a, 320 med 150 hästarsmotorn.
Håller på att bli tokig över den klena motorn. Känns otroligt svag på låga varv och alla hästarna kan omöjligt vara i stallet.
Har någon annan upplevt samma sak?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Senast jag körde en 320i var -05 och tyckte den var trevlig och inte alls så otroligt svag. Tänkte att det här räcker för de flestas behov, dock inte mitt. Men då förväntade jag mig inte heller så mycket då 150hk inte är särskilt mycket för den vikten.

Du har nog vant dig vid effekten och vill ha mer. Så är det väl med det mesta. Tycker t.ex. min motorcykel börjar kännas lite klen på låga varv och då drar den alla bilar (utom kanske RS6 och E63 AMG) som jag kört.

Mvh Johan
Hej Johan och tack för ditt svar.
Men nej, har inget med tillvänjning att göra.
Motorn är helt enkelt klen, kan inte vara frisk är min tanke.
Upplevs som svagare än sambons Ford Ka på 70 hästar!
Helt död under 3000 varv och stundtals tror jag man har turbo då kraften äntligen kickar in vid högre varvtal. Finns fasen inget vrid i motorn...
Mvh
Stefan
Jo, jag tycker att motorn upplevdes som svag vid dom tillfällena jag har kört 320 150 hk.
Verdi
Den känns väl svag pga att den är ganska svag, eller hur? :-)

Särskilt om man är van vid mer vrid tidigt i registret som vid bensinturbobilar och dieslar tror jag en 150hk sugmotor kan kännas oerhört klen om man
inte varvar den duktigt.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Den är för klen för min smak. Jag behöver inte M3 men det måste hända nåt när man gasar.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Det var samma med 320i e46, den jag hade kändes som att man körde med släp.

320d går som fasen däremot.
Ni
958
Nip
320i-04
Det var klart tillvänjning för min del med lilla 6an som i min 2004.

Motorerna är mappade skumt och precis samma känsla som du att under 3000 varv händer inget.

Det är nog bensinförbrukning och miljökrav som går först tror jag.

Man får köra lite som hetsporre med varvtalet uppe om det skall gå undan.

3-litersmotorn är väl lite bättre med max vrid vid 2500 varv.

Men man måste ju säga att det är rätt snålt dom går med såpass motorer.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jag ägde en E90 320i 2006a. Motorn var enda anledningen till mitt byte till en 330i.

Men nya 320i borde vara piggare??

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det blir lite fel om man jämför med 220 hk-motorer. Jag vill ha en bil med bra komfort som är hyfsat snål ändå och är klart nöjd. Det där med att man får varva gäller men jag kör som en pensionär med min och håller ögat på nålen som visar förbrukningen :) 325 är nog tipset om man är ute efter mycket/mer att köra med.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag instämmer i att det handlar nog om att du vant dig vid motorn och bilen är som sagt tung. Jag har haft lite av den kännslan med min 330. Den är fortfarande snabb och ger mig adrenalinkickar men första gången jag gjorde "kickdown" var det överväldigande och nu har jag som sagt vant mig lite.

Jag filmade hastighetsmätaren med digitalkamera från 0-150km/h, la in den på datorn och klockade 0-100km/h. Jag startade så fort jag såg varvnålen röra sig och stoppade så klart vid 100km/h. Eftersom det är svårt att trycka helt exakt klockade jag videon flera ggr. Jag mätte upp allt från 5,8 till 6,5 så jag är rätt säker på att min bil gör 0-100 på de utlovade 6,3 sekunderna. Du kan ju göra exakt samma sak med din bil, kom ihåg att varva ut i ALLA växlar för det gör automataren och klocka sedan så får du svart på vitt.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är jäkligt svårt att gå ner i effekt. 325:an är säkert helt ok men det känns som den står still när man ska göra en omkörning. Så nu har jag börjat titta lite på en 335d igen, jag har trots allt kvar mappningarna både 335d och 330d. Men det är som sagt främst omkörningsresurserna man är ute efter.

Det positiva är att 325:an känns riktigt bra på kurviga vägar, klart bättre än 335:an.
Vad kan det ha att göra med. Nyare chassi? lättare bil? Någon som vet?

//Stefan
Jag kan bara skjuta in en fråga här - när räcker det? Skulle 325 med sina 218 hk vara svag? Vi har så löjligt låga hastighetsgränser här att en 316 mer än räcker, egentligen.
320i:s enda svaghet är att den heter BMW i efternamn. Och sådana förväntas vara snabba och starka.
Och att den saknar två cylindrar.

Vorsprung durch freude am fahren
Verdi
Maxhastigheten är givetvis ganska irrelevant även om man åker i Tyskland ibland.

Det som jag vill ha är goda omkörningsprestanda. Nu kör jag visserligen som folk och chansar aldrig med en omkörning när jag känner mig tveksam. Men ibland kan man trots det missbedöma hur fort mötande bil kommer osv, då kan det vara skönt att stampa pedalen i golvet och ha fortsatt goda marginaler.

Har aldrig kört en 325 så jag vet inte hur den upplevs jämfört med t ex min gamla chippade A4:a på 230hk/368Nm.

325:an har 218hk/270Nm? Tippar att den känns "tunnare" eftersom man inte känner av effekten vid "normal" körning på samma sätt som i A4:an.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jasko76;
Självklart har du rätt i att med våra hastighets så behöver man inte mer effekt än den som finns i 325:an.
Men där går gränsen tycker jag.
Har man klivit ner från ca 340hk och 720 nm (335d) så känner man en viss skillnad i omkörningsprestandan.
Jämför man dessutom med vår reservbil som har max 100hk, ja då upplevs 325:an som riktigt snabb.
Det handlar snarare om vad man har vant sig med. En 320 skulle jag aldrig köpa, den känns för klen.

//Stefan
Bara för att gå tillbaka till vad tråden egentligen handlade om: i mitt fall trodde jag att det var nåt fel på skrotet med tanke på det klena vrid som finns i bilen, dvs att man ständigt får går ner på tvåans växel, till och med ettan, när man rundar gathörn, etc...
Kul - eller inte - att höra att så inte är fallet.
Det är tydligen så här illa det ska vara.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Inte för att vara negativ, men så illa är det tyvärr. Motorn är inget under av smidighet. En kollega till mig hade exakt samma motor, han höll också på att bli tokig. Var näst intill omöjligt att göra en säker omkörning. Fick ofta vänta en halvmil på att hitta en lämplig raksträcka när han skulle köra om. Var man dessutom 5 personer i bilen var det knappt den tog sig uppför en backe.
Finns säkert folk som uppskattar denna motor. Sälj skrotet innan det är för sent;-)

//Stefan
Tack för försäljningstipset Stefan.
Men som tur är så är det ju bara bruksbilen så vem bryr sig egentligen ;)
Tack iaf!
mvh
/S
Håller med dig Stefan, när det gäller E90 är 320i fel modell. Alldeles för stor skillnad jämfört med 325i - och så är det ingen sexa längre, som det var på E30-E46. 325i är, hur var det man säger... just det, lagom.

Vorsprung durch freude am fahren
Lånar tråden lite, är det någon som har kört den nyare 320i (170hk). Upplevs den lika trött?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.