AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.427

Dunkande ljud vid start e34

Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Har en 535iA som idag börjat låta konstigt, när man gasar på vid start så smattrar det i bak. Testat och svänga åt båda hållen och åka rakt fram men den beter sig på samma sätt oavsett. Har aldrig haft några problem med detta tidigare. Smattrandet i bakvagnen verkar hålla sig på 1ans och 2ans växel och märks inte i hastigheter över 50km/h dvs att man kan gasa på fullt och även köra kick-down utan ljud bara man kommit upp i hastighet.

Tänkte kolla om det är någon som varit med om någonting liknande?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...
Jag har varit med om liknande symptom på min fd 535:a(dock E28:a)..
Växellådsfästet satt löst och var dåligt i mitt fall..
Jo.. kontrollera gärna
att sista biten på kardanaxeln är fräsch, dvs att knuten längst bak mot bakaxeln är tight och glappfri.

Sedan så kan det ju vara andra orsaker som glapp i silentblocken(dessa två stora bakvagnsbussningarna som är ett litet h-vete att byta) t.ex..

Eller så något helt annat.
Gå under och kika om du ser något avvikande..
Kan ju t.ex vara glapp i bakaxelklumpen också, men det är ju inte speciellt vanligt förekommande mig veterligt och torde ge andra symptom också.

Det där är också ett ganska vanligt förekommande fel på bl.a 535:or har jag sett, dvs att smattrandet kommer vid start från stillastående och full gas s.a.s...
Jag vet ju inte om det är det smattrandet du menar MEN om det är det så är det nästan omöjligt att säga exakt vad det är ty det är nästan "standard" på dessa vagnar... På min M535.a var det så och det enda jag sedan inte bytte var bakaxelklumpens upphängning, resten byttes...dvs koppling,kardanaxel som sagt(sista biten), div bussningar, stötdämpare, fjädrar osv utan att komma tillrätta med detta..

Mvh Janne.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Janne T:
Tack för tipsen ska lägga mig under bilen idag efter jobbet. Vart så förvånad när det helt plötsligt började smattra och hoppa i bakvagnen. Var nämligen under bilen i måndags vid besiktning och kollade igenom bakvagnen och allt såg fint ut förrutom silentblocksen som börjar ha gjort sitt. Det lustiga är att det endast kommer i låga hastigheter oavsett hur mkt man gasar. Har ju automat i denna kan det vara nå problem med lådan sm gör att den beter sig konstigt på dom låga växlarna?

Någon annan sm har haft detta smattrande/hoppande problem?
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Ingen som har haft detta problem?
ma
15
maluv
525iA Touring -96
Jag har ett liknade problem men har inte lyckats komma på vad det är. Misstänker växellådan på något sätt. Har även haft lite krångel med att på i parkeringsläget och backen. Smattrandet försvinner runt 40km/h för mig.

enter_now: Har du lyckats lösa smattrandet på din?
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Maluv:
Mina växellåds bussningar var helt trasiga, har bytt ut dessa och det blev lite bättre. Men antagligen är det obalans i kardan och vissa hävdar att det är den sk. bögknuten som orsakar detta.

Ditt problem med att få i växlar kan nog bero på slitna bussningar då växellådan kan hamna i lite snett under bilen.

Här har du lite bra tips. Länk
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
I slutändan var det en knut på kardan som hade nypt, märktes när jag lämnade in bilen för byte av stödlager på kardan. Gummit hade lossnat från hållaren. Knuten orsakade vibrationer som gjorde att gummit släppte. Ett tips till folk som har liknande problem. Mitt problem gick i graven i våras och är i skrivande stund på väg till skrot.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
I slutändan var det en knut på kardan som hade nypt, märktes när jag lämnade in bilen för byte av stödlager på kardan. Gummit hade lossnat från hållaren. Knuten orsakade vibrationer som gjorde att gummit släppte. Ett tips till folk som har liknande problem. Mitt problem gick i graven i våras och är i skrivande stund på väg till skrot.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.