AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.474

Kopplingen slutat fungera

To
3
Tommy11
Bmw 318 (1995)
Hej jag har en bmw 318 och har fått problem med kopplingen nu.
Den tog dåligt och blev sämre och blev segt att lägga i växlarna. Sen blev de lite bättre ett litet tag men blev som förut igen. Nu fungerar den knappt alls. Går inte att stå stilla med växel i så det verkar som att den är helt slut.
Något har läckt från bilen längst in från huven. Abs lampan har börjat lysa ibland med.

Någon som vet vad felet kan vara och hur jag ska rätta till de? Luft i kopplingsystemet kan göra så att den sluta funka helt. Hydralvätskan?

Tack för svar

/ Tommy
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Längst in från huven sitter nog bromsvätskebehållaren. Den oljan används ju av både bromssystem och koppling. Du kan ju kolla om du håller oljenivån där, annars leta läckan. Kan ju vara slavcylindern som sitter vid växellådan under bilen eller kanske nån bromsslang som läcker. Låter ju som du har en läcka nånstans och den kanske är orsak till både kopplingsproblemet och att ABS-lampan lyser.

Mvh Johan
Ma
36
Massa
BMW Z3 M-Roadster -98
Fyll en oljekanna med bromolja, sätt på en slangbit på oljekannan.
Sätt slangen på luftnippeln på slavcylindern vid växellådan,öppna nippeln och pumpa med oljekannan bakvägen så att oljan kommer upp i oljekoppen.Prova sedan att koppla, nu kan problemet vara löst.

Mvh/Massa
Ma
36
Massa
BMW Z3 M-Roadster -98
OBS kom ihåg att stänga nippeln
To
3
Tommy11
Bmw 318 (1995)
Har löst problemet nu. Fungerar som ny.

tack
Hur löste du det?

______
Släpp koldioxiden fri
To
3
Tommy11
Bmw 318 (1995)
Hade en läcka så att det inte var rätt nivå bromsvätska. tro det var luft i det med. Bromsoljan används ju av både bromssystem och koppling. Så det var de som var felet.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Råkade ut för detta på min gamla E21 (320 6-cyl m. förgasare), där det var slavcylindern som var trasig och läckte.

Blev verkligen imponerad hur BMW hade tänkt till!
I.o.m detta system så är det ju omöjligt att mitt i allt stå utan bromsar, eftersom kopplingens utgång ur vätske-burken ligger högre än bromsarnas, och man alltså är utan koppling före bromsarna slutar funka!

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
coleburn:

Jag har aldrig provat men är inte alls säker på din slutsats om att kopplingen slutar att fungera före bromsarna vid bromsvätskeläckage.

Om bromsarna läcker sjunker nivån i bromsvätskebehållaren!
Om kopplingen samtidigt inte läcker så kommer kopplingens vätskenivå hamna i underkant av hålet i behållaren dvs långt ovanför huvudkopplingscylindern. Jag tror att denna vätskenivå gott och väl räcker för att kopplingen skall fungera även om bromsvätskebehållaren blir helt tom!

Per L
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Per L:
Hmm...jag har inte heller testat att medvetet ha läckage på bromsarna för att verifiera detta. Däremot så är ju vätskesystemet inte slutet så min gissning är att man får luft i kopplingen med nedsatt funktinalitet som följd.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.