AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
939

Business RDS Radio Kasett problem

St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Jag har en BMW 528ia e39 -98 med Business RDS Radio med kasett samt CD-växlare.

Problemet är att frekvensen på radion går inte att byta, man ser endast klockan på MID-enheten, klockan är det enda som går att ställa in. Det går att lyssna på den radiokanalen som var inställd sedan jag köpte den :O. När vi sedan testade att sätta in ett band så spelades bandet upp som det ska, men det går inte att få ut bandet, inga knappar lyser på kasettbandspelaren (om det nu skall göra det).

Jag har kasettbandspelaren som man kan ställa in BASS, Treble, Fade samt Balance separat.

Min fråga är om någon vet vad som är problemet? Har kollat alla säkringar, alla är hela. Är det själva kasettbandspelaren som är trasig? För den fungerar väl som någon slags receiver har jag upptäckt.

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH/ Olle
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

Det känns som att du har en 2delad Business RDS stereo där kablaget mellan IRIS / MID enheten (displayen) och inte riktigt har kontakt.

/Andy
St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Jo, det är en tvådelad business.

Låter trovärdigt. Det en kontakt i kasettbandspelaren som inte var inkopplad.
När jag kopplade in den började knapparna på bandspelaren att fungera, men ingen framgång gällande MID-enheten.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Kontrollera att allt kablage till MID en är inkopplat.

Kan ju vara så att den gamla bandaren gått sönder och ersatts av en begagnad av förra ägaren.

Kanske visste inte gamla ägaren hur han skulle koppla in MIDen eftersom orginalbandspelaren levererats med den enklare IRIS panelen istället...

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.