AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.769

Vilken M3 motor ska ja köpa av dessa två?!

M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Håller på o letar efter en M-motor till mitt projekt o nu fått några svar från säljare.. Bl a en S50B32 som säljaren beskriver så här:

"Den har väl levt sedan 1996, har gått någonstans runt 8000-9000mil kommer inte riktigt ihåg. Den fick en ny kamkedja utav mig förra sommaren, samt ny olja+filter, då var inte bilen i min ägo utan detta gjodes på mitt jobb. Bytte även oringar i vanosen, dock så finns det välkännda missljudet från vanosen när man varvar upp den och släpper ner den på tomgång, dock inte annars. Har läst mig till att detta är ofarligt och den funkar ju felfritt.."

Oljudet nåt man ska beakta o dra sig ur affären eller e det inget o bry sig om? Åtgärda?

Har även en säljare som har en S50B30 för ungefär samma pengar men som enl honom ska ha rullat 17k mil o ska va i bra skick utan missljud!

Vilken ska man slå till på om man får be om lite råd o tankar kring dessa motorer?

Bilen motorn ska i är en E36 328 touring o 3,2 bägge motorerna kommer helt komplett.. Ös på me råd o åsikter då d blir o handla inom dom närmsta dagarna isf! :D
Jag skulle köpt 3,2an trots oljudet från vanosen. Dom flesta rasslar ju lite när man släpper på gasen, så det ska nog inte vara nån fara!
M3
380
M3Crille
Får den till bra pris o det enda som saknades va oljekylaren men e ju inte hela världen.. Milen på 3,2an känns ju lockande men har inte sett nån dokumentation på d så d e inte värt nåt just nu iaf.. Byte av kamkedja redan innan 10k mil gör att ja får konstiga vibbar.. Har inte fått nåt svar än om d varit en ren försiktigthetsåtgärd eller för o försöka få bort rasselljudet för o utesluta kedjan som oljudsmakare..

Man blir ju lite nojig när man själv haft en M3a som va kärnfrisk o inte hade några som helst oljud för sig.. ;)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Kan det vara så att han menade kamkedjasträckaren för att man behöver inte byte kamkedjan det är de som är syftet....Jag skullr ha satsat på den med låga milen..har sjäöv en M3 med rasslande vanos men det är bara en skönhets fel..Lycka till
Gemini__
Typiskt att han "inte kommer ihåg" hur långt motorn har gått. Räkna med det dubbla.
M3
380
M3Crille
catch me; nä ett byte av kedjorna görs ju inte mer än i undantagsfall va ja vet så tycker d verkar konstigt.. Har dock mailat han ang lite frågor i ämnet så ja får återkomma när han svarat! :)

Gemini; precis min tanke.. ;) O en bil/motor me så låga mil borde ju helt klart ha en fullständig dokumentation tycker iaf ja.. Så dom milen tar ja me en rejäl nypa salt! :)

M3
380
M3Crille
Då har man fått svar :)

"Alltså som jag nämnde tidigare så är det ett litet ofarligt missljud från vanosen när man släpper ner den på tomgång ifall man varvat lite, detta är ju jättevanligt på dessa motorer och jag har inte hört någon som haft några problem med det, man hör det inte inne från coupén eller så, bara om man lyssnar ute vid motorn, men det fanns någon form av missljud. Så jag ringde min före detta kollega som jobbat med BMW och just M modellerna i 15 år och han sa att det var ovanligt, men han hade vart med om 2-3 kamkedjeras på dessa motorerna, så vi tog bara det säkra före det osäkra, det var vad kunden ville att vi skulle göra, så vi utförde bara jobbet på hans beställning som han grundade på den faktan vi gav honom. Det gjordes helt enkelt för att eliminera en möjlig felorsak. Servicebok finns, vid kedjebytet bytte vi olja och filter samt oringar i vanosen. Oljan är Castrol edge 0w-30 eller 0w-40 sport..

Ungefär som mina funderingar har gått innan ja fick svaret.. Killen ifråga har köpt bilen av ägaren som hade den inne för kamkedjebytet o sedan ägt/brukat bilen själv så verkar väl inte helt uppåt väggarna!? Oljekvalitén e väl inte va som rekom förstås men kommer ju ändå gå igenom en storservice innan ja lägger i den.. Är bara lite nojig ang just d här me ews, nycklar o sånt.. Men om ALLT följer me inkl nyckel ska d väl funka om ja tytt alla svar rätt som ja fått? Behöver ja t-lås oxå förresten?? Nån som kan konfirmera??

Tack för inläggen hittills!! :) Uppskattas o ha några o bolla tankar/ideér me! :D
M3
380
M3Crille
Har hittat info ang t-lås o behövs inte.. Skönt d iaf! :D Får väl se om d blir affär i veckan.... :D
0W-30 eller 0W-40, häller BMW i sån olja?
nej, ska vara 10-60 tws
Du kan inte få tag i den ägaren som lämnade in bilen när kamkedjan byttes?
M3
380
M3Crille
Jo ja vet att d ska va Castrol TWS 10-60 men att Edge sport säljs hos detaljister o e samma olja fast me annat namn ( eller va d bara Edge utan sport..? ) fast då oxå i 10-60 variant.. Även om en motor kan fara illa av "fel" olja så ska väl inte d vara hela världen i just detta fall.. Hoppas man iaf! :S

Ska försöka luska fram tidigare ägare för o få lite mer "förstahands info"!
M3
380
M3Crille
Hmm.... Fick detta svar nu;

"Som sagt, den sitter fortfarande i bil, går starta i dagsläget, om det inte vore för oljekylaren. Bilen har ju inte vart i min ägo innan den krockades, men jag har haft den igång sen jag fick den. Visserligen gick den på kallstartsuppfettningen men den gick på alla och så, men hade den inte igång mer än 5 sek för den pörjade ju pissa från kylaren efter några sekunder, men då gick den iallafall, visserligen på kallstartsuppfettning som sagt, detta är det ända jag kan garantera, då jag känner att jag inte vill lova mer, men som sagt den gick perfa i slutet av augusti, sen han väl ägaren bara ta ut den efter vinteruppehållet innan han drog hela bilen i en stenmur. Men motorn går, det är väl det ända jag kan lova då jag inte är 100% säker, men det ska inte vara något fel på den. Jag har precis allt som sagt, eftersom den fortfarande sitter i bil och egentligen går att starta så är det ju bara plocka vad man vill ha"

Finns ju inga som helst garantier att den funkar som den ska eller tagit nån skada i smällen!! Iofs beg motor så då har man aldrig några garantier men hade känts mkt lugnare/bättre om man kunnat starta upp den osv.. Kul o komma hem me den o sen behöva riva/renovera för lika mkt man lägger ut på motorn.. Får nog ta nån funderare till.. Väntar hellre på "rätt" motor ska dyka upp! :)
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Varför ringer du inte och pratar med honom istället? Mail är ju bara löjligt, och man blir uppenbarligen inget klokare.. Speciellt när det handlar om så pass stora pengar, en M3 motor kostar ju en bra slant.

/Jonas
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Casy. Vad tror du skulle skilja om han ringer köparen?

Mvh Johan
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Om han ringer säljaren så får han svar direkt och slipper sitta och vänta på mail. Jag ringer alltid när jag ska köpa något, speciellt när det är dyra grejer! Sedan får man höra hur personen låter.. man brukar kunna höra om det är en tattare eller en seriös person som försöker sälja (inte alltid dock). Uppenbarligen var bilen krockad också.. varför sa inte säljaren det från första början? Det hade säkert TS fått reda på direkt om han hade ringt. Men men :P

/Jonas
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med Casy, ringer du får du snabba svar direkt och man får en bätttre känsla vad det är för kille.

Har man nåt att dölja så är det mycket enklare att fundera ut "bra" svar i lugn och ro som man kan göra vid mailkonversation.
M3
380
M3Crille
I mitt jobb så skickar ja o tar emot otalet mail varje dag om belopp som e av större rang än den här motorn.. När man testat o ringa utan o få svar så tycker ja mail e ett fullgott alternativ då ja har ett liv utanför o sitta i telefon o jaga folk.. Dessutom har ja semester nu o då har ja massa annat för mig så ja sitter inte o "väntar" på mailsvar direkt då vi har annat för oss om dagarna o därför passar mailkontakt ypperligt som första steg då ja kan kolla svaren i lugn o ro när d passar mig.. Vi e alla olika som sagt o har olika erfarenheter! :)

Kommer dock inte o bli den motorn då min magkänsla i stort sett från början sagt att nåt inte stämmer.. Kommer att vänta in en fin, välskött, dokumentard S50B30 ist.. Nån som vet nån till salu - hojta till eller pm! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.