AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.297

Demontera bagagelucka e34, hur?

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hej!

Behöver montera av min bagagelucka pga hellackering av bil, någon som vet vart kabelstammen till luckan är delad? Klippa kablarna är inget man vill göra direkt.
Hur gick ni tillväga som gjort detta?

Tack i förhand.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det jag gjort dom gånger jag varit med om detta är att jag drar ur alla kontakter i luckan (c-lås motor, regskyltsbelysning m.m.) och sedan är det bara att dra ut hela kabelstammen och låta den hänga löst ner i bagageutrymmet.

Tror inte att det finns någon delning i stammen, isåfall under baksätet eller i närheten. Tycker dock att det är enklare att göra som jag beskrev ovan. Glöm bara inte att markera upp alla kontakter!
Usch och fy, har kikat på hur alla kablar sitter och verkar vara ett helvete att pilla med. Att få loss går nog lätt, men få dit sen kommer nog bli problem.

Så jag kör nog på att klippa kablarna, och löda ihop dem sen. Känns som det blir smidigare/enklare.
bm
21
bmw_wiberg
525ia - 90
det är inte så svårt som de ser ut! du sparar tid och arbete på att ta dom i kontakterna! många kablar att lödda och blanda ihop!
Möjligt.

Men hur ska man komma åt kontakterna till centrallåset? Inte kontakten vid låset, utan de två kablarna längre in. Känns som man måste få bort hela "mekanismen", och den sitter ju fast med stålpinnar för låsen och bägge hållen?

Samt kablarna för nummerskyltsbelysningen ser ut att vara trångt för, inte ens mina smala händer når bra upp.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja struntade i att ta loss luckan, lackade på plats istället. Blev bra.
bm
21
bmw_wiberg
525ia - 90
för mig tog de 5 min att få av dom! inget vidare besvärligt tyckte jag! alla har sina egna åsikter dock:)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har gjort samma sak som du ska, jag gjorde som alla andra här. Pillade ur kablarna och sedan i igen. ta ett kort lr två om du tror du kommer tabba när du ska återmontera.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Samma erfarenhet här när vi bytte baklucka på polarens e34a. VAr inte så svårt. Tog ca en timme.
Jag är inte 100 men har för mig att det satt kontakter för delning precis innanför gummipackningen mot bakstolpen på högersida.

PeterB
Det var ju inga problem :)

Nummerskyltsbelysningen tog man utifrån, och kablarna till centrallåset fick man ta loss centrallåsmotorn så den kom ut, och därefter dra ur kablarna. Nu gäller det bara att få dit motorn rätt igen, men bör inte vara några problem. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.