AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.241

E34 540iA min tur att få problem med växellådan

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Nu har nått hänt med min växellåda. Det är svårt att få i backen, och när den väl går i så går den i ganska hårt. Den driver frammåt när neutralen är i men går alldeles utmärkt på ettan och växlar fint till tvåan. Är det då plastkulorna, tryckventilen eller bara ny olja som behövs?
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Låter som plastkulorna ja och tryckventil.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Nu har jag beställt en reparationssats från Lundbergs, 4100 kalla. Nu gäller det bara att hitta nån som kan utföra jobbet med.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Har problem med att hitta en mekaniker. Nån som vet någon i närheten av Uppsala?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Nu är bilen inlämnad på Brynäs transmission i Gävle. Återkommer med resultatet.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bra! :) Oavslutade trådar så tråkiga!

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jo, nu är bilen klar. På vägen hem från verkstaden gick det inte så bra, nödprogrammet hoppade i efter det att jag stannat och käkat lunch, provade ringa verkstaden men dom hade ju stängt. Tog mig hem med bilen och sökte lite på AP om vad man kunde göra om lådan går in i nödprogrammet, haka av minuspolen och nollställa allt var ett tips, sagt och gjort, hakade av den en halvtimme och ut å gasa lite, efter det så växlar bilen fint. Jag fick även tillbaka de gamla kulorna från växellådan och den ena kulan är bara hälften så stor som den borde vara.
dom där Lundbergs, finns dom på nätet eller hur hittar man dom?
ingick tryckventilen i rep. satsen? vad mer ingick?
finns det andra ställen som säljer rep. satser?

som jag har förstått saken är det tryckventilen, som är felkonstruerad eller något, som gör att kulorna slits onormalt.. stämmer det?
med andra orda ganska dumt att bara byta kulorna och inte ventilen eller?

förr eller senare lär väl jag oxå drabbas så det vore bra att vara redo genom att veta allt som behövs vetas i förväg..
min bil har gått 27k mil så jag funderar på om kulorna redan är bytta eftersom dom flesta verkar rasa innan dom har gått så långt.. men man vet ju aldrig..
Mu
616
Mustang

540iat -94
Länk

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Tryckventil, kulor, olja och packningar ingår i satsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.