|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Av vilken anledning berättade du inte från början att förre ägaren klippt av hela stammen och sedan försökt löda ihop det igen? Berättade du detta för mekanikern? Onekligen vital information med din typ av fel. |
|
| Dessutom, hur menar du att felkoder ska kunna återges rätt om kabelstammen är felkopplad? Lite fel att skylla på mekanikern eller BMWs tester. | |
| Lite skäll är alltid bra..!! ;-) | |
|
Skäll vet jag inte, sorry isf. Jag tycker bara det är taskigt mot alla som försöker hjälpa utan att få fullständig information. Jag jobbar själv mot verkstäder och deras servicesystem (bl a BMWs) och man får höra/se mycket många horribla saker på bilar som kommer in ibland. En gång var en felkopplad kabelstam ytterst nära att orsaka ett uppbrunnet diagnoshuvud (för många sköna pengar). Jag fick rycka ut akut och lyckades få liv i det efter några timmar. Nu senast var de en 530d där någon stjärna bl a satt i fel instrumenthus för biltypen (och säkert många fler saker som jag inte fick höra). Detta orsakar att felsökningsdatorn inte kan läsa av bilens system alls till och från och anger dessutom totalt felaktiga moduler, bussfel vid avläsning osv, osv, Bilen är inne för att den tvärdör exakt som TS bil. Går ofta att starta om och kan gå ett tag igen för att tvärdö på nytt. Eftersom felavläsning inte är möjlig på normalt sätt blir det väldigt besvärligt och verkstaden har varit vänlig nog att "testbyta" diverse delar men inget har hjälpt. Mycket möjligt kabelstamsfel efter förre ägarens meckande. |
|
|
Så nu är felet fixat! 12v kabeln som går till lampan i bagaget var kopplad till brytaren i handtagen och signalkabeln till lampen skiftade dom och nu funkar allt som det ska i bagaget. Anledningen till att bilen stannade ibland va Hasso inne på tidigt. pluskabeln från bränslepumpen till armaturen (stiftet på undersidan locket) hade gått av i krympslangen därför såg jag inte detta innan, men idag såg jag att det var av och har lödit dit den ordentligt igen och satt ny krympslang över. Nu fungerar bilen fint igen. Jodå mekanikern såg att kablarna hade skarvats en gång i tiden därav beställde jag en ny kabelstamm. Men den vart restad så då började jag mäta på alla kablar och hittade felet. Lite skäll är alltid bra jag är tacksam för alla tips och ideer . Mvh Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.