|
|
|
|---|---|
|
Inte för att det är en raket jag äger men nu känns den faktiskt direkt slö! Har sökt på forumet och det jag hittar som ligger närmst till hands är att det skulle kunna vara kamaxelgivaren. Problemet med det är att jag tycker att bilen är lättstartad alltid och den drar jämnt genom registret men har tappat effekt och är inte särskilt varvvillig. Det känns som att man tvingar bilen! Innan tyckte jag att den frustade på rätt så bra och hade en accelerationsmåttstock för bilen, en sträcka (påfart) i lätt uppförsbacke där då bilen gick bra gjorde 200 vid krönet, nu får jag 200 en bit ner för nedförsbacken ca 500 meter längre bort och har svårt att få bilen över 220. Inte för att det är viktigt att bilen skall göra över 200, använder detta enbart som ett sätt att mäta motorns kondition på (gjort i många år nu). Bilen drar inte mer soppa än tidigare heller så där får jag inga svar att ngt är fel. Ngn som har lite vilda gissningar innan bilen lämnas in för felsökning? Btw jag har nyligen pluggat vacumslangen till avgasventilen i ändröret och även fått renoverat generatorn, även kopplingen är ny för i år. | |
|
En ordentlig service, inklusive luftfilterbyte, kanske? Låter som om stackaren har lite svårt att andas! Vorsprung durch freude am fahren |
|
Bayer_Aleks |
Tänkte precis som Jasko här, att bilen kanske har svårt att andas och kanske behöver få sig nya filter och ev. tändstiftsbyte om du inte redan har gjort det, för just tändstiftsbyte känner man mycket av, att bilen går lättare och är piggare. Det framgick inte i ditt inlägg hur långt skönheten har rullat :) |
|
Den har gått 14000mil, gjorde en insp. 2 i höstas men vet ej om de bytte stiften då. Luftfiltret skall har jag för mig bytas vid en sådan service. Pratat med verkstaden idag och de tror utan större omsvep att det är antingen kamaxelsensorn eller vevaxelsensorn, så vi får se när de kopplar upp den imorgon. |
|
|
Tändstift bytes alltid på e46 vid insp2. Länk |
|
| Det jag menade var att jag inte visste om det ingick i en insp.2, om det ingår så har de bytts. Jag litar på min verkstad... | |
| Låter som att motorn suger tjuvluft, troligen någon gummislang som behöver bytas | |
| Bilen inne för att kolla mot datorn idag, inte en enda felkod!! Dock har de nollställt den adaptiva motorstyrningen (tror det hette det). Eftersom bilen endast har gått ca 500mil efter inspektion 2 så är filter och stift relativt nytt så den punkten kan vi nästan utesluta. Vi får väl se om detta med nollställningen kan förbättra saken, men då mina verkstadskillar säger att de tycker bilen går bra så börjar jag undra om det inte är jag som behöver hjälp!! Btw så borde de veta då det endast skruvas BMW där, samtidigt så kör jag ju min varje dag så.... | |
|
Rengör lmm och se om det gör någon skillnad. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Hur gör jag det och var sitta! Behöver ju inte lämna in bilen för det förmodar jag! mvh/A |
|
|
Köp en sån här Länk och följ instruktionerna. Sök på rengöring lmm så kan du hitta fler sätt och produkter ______ Släpp koldioxiden fri |
|
| Enkelt sätt att kolla om det är lmm är att ta ur kontakten, lmm är den rund mojängen med en kontakt i som sitter efter luftfilterboxen. Känns bilen märkbart piggare med den urkopplad har du hittat bocen i dramat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.