|
|
|
|---|---|
|
Hej. För någon månad sedan så bytte jag remmen som driver ac:n Tänkte höra om det är någon som vet om man ska efterspänna den när det har gått en tid? För jag tycker att det har börjat låta lite som att den slirar(skriker) Är mycket tacksam för alla svar. | |
|
lika när man slår på ac:n ibland så blir det alldeles som vad ska man säga ett morrande ljud som följer varv talet på motorn. Det händer bara ibland. Det började i lördag, jag vet inte om det kanske kan ha att göra med att det har regnat i flera dagar så att det har blivit blött? För om det är något lager som börjar bli dåligt så borde det väll låta hela tiden eller? Kan det ha att göra med att remmen slirar så att ac:n går tungt och därför låter som den gör? Hoppas det finns någon som kanske kan ha en aning om vad det kan vara. Som sagt är tacksam för alla svar och synpunkter! Mvh Johnny |
|
|
Remmen spänns automatiskt av en remspännare och skall inte efterspännas. Om det låter illa när kompressorn är aktiv är det risk att den börjar bli slut och måste renovers/bytas. Om det låter illa konstant oavsett om kompressorn är på el av så är det lagret i magnetkopplingen som är dåligt och måste bytas. |
|
|
Tack så mycket för svaret! Det låter bara illa när ac:n är igång Vad kan det kosta att renovera eller byta en sån? |
|
| En kontrollerad utbytes kompressor kostar ~5900kr hos Autoexperten. | |
|
Okej. Hur kan man kontrollera så att man vet vad det kan vara för fel? |
|
|
Med störstsa sannolikhet måste kompressorn åtgärdas, precis som Chris87 skriver. Om du inte mekar själv så får du nog aldrig reda på exakt vad som är felet då hela kompressorn helt enkelt byts mot en ny/renoverad. Tänk på att du måste trycktesta samt fylla om A/C systemet efter renoveringen också, detta blir även det en utgift i sammanhanget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.