|
|
|
|---|---|
Verdi |
Hejsan! Jag byter från Audi till BMW efter snart 11 år. Hämtar ut bilen från BMW Solna nästa onsdag. Jag provkörde den i helgen och den går helt ok med tanke på förbrukningen. Men hur pass omöjligt är det att köra den under halvlitern om man mest kör landsväg till jobbet? Jag kör ganska lugnt. Dock en aning för fort emellanåt. (30 över!! :-)) A4:an körde jag på 0.88 till jobbet, officiella siffor är: landsväg 0.74 och blandad 0.95. Dock är det vissa saker med Audin jag kommer att sakna. Quattro i snöslask är faktiskt helt fantastiskt t ex. Men andra saker kommer jag inte att sakna. Typ Audiverkstäderna, kamremmen och den höga förbrukningen. :-) Nåväl. Ser fram emot min tid som BMW-ägare! |
|
Lite förbrukningssiffror från verkligenheten :) Snitt 0,64 (Mycket motorväg i 30+, en del på kontinenten i högre fart än så) Relativt tung högerfot. 17" med 255 bak (RFT) Landsvägstur på 10 mil 70 och 90 vägar med svärföräldrarna i bilen. Snitt 0,49 :) 177hk motorn går att köra riktigt snålt! |
|
|
Har en Audi A6 2,4 -06 hemma men även en BMW -09 320d 177hk som tjänstebil. Landsväg snittar jag 0.58 om jag står på bra med en hel del omkörningar. Stadskörning ca 0,67. Kör man lugnt på landsväg är det inga problem att komma ner i 0,5 eller under. Det är stor skillnad mellan bilarna då den lilla (61 liter) tanken räcker oerhört mycket längre än audins större tank. Dock måste sägas att inredningen i BMW:n är mer smäck än Audi. Inte dålig men det saknas en del för att komma upp i Audis klass. Dock kör BMW:n lätt ifrån Audin i alla farter. Audis 2,4 liters sexa är ingen racer direkt men går mjukt och gött. Audis |
|
Verdi |
Intressant. Vi får väl se vad jag hamnar på. I och med att jag ligger under snittförbrukningen på bilen idag på sträckan så blir jag lite besviken om jag ligger mycket över 0.5. Ska jag ligga som med Audin så borde jag hamna neråt 0.45 men det tror jag inte på själv. :) Håller med om inredningen också, men va fan. Den är ju inte dålig i BMW:n heller och för det mesta ska man ju titta ut ändå. ps. Irriterande med alla som mailar på bilannonser och sen inte följer upp. Börjar förstå alla "lånad mail" annonser. :-) |
|
Svärfars 320D -08 drar ledigt under 0,5 i snitt. Med vinterdäcken drar den under 0,4 vid lugn landsvägskörning. Enligt färddatorn. Min X3 drar 0,61-0,65 i snitt. "BMW six appeal" |
|
Bayer_Aleks |
Ligger på runt 0,55 med min, men har inte haft den speciellt länge och den e inte inkörd på långa vägar. Dessutom....2550 kr i skatt! Hallå de e inte många som har det måttet på diesel med den effekten 177 hk och 3 serie klassen :) Lånade farsans A6 2,4 tills jag fick min bil levererad och tycker den går fruktansvärt bra, men helvete va törstig den e!!! Den slukade som om de va hål i tanken. Vad gäller instrumenteringen så gillar jag mer enkelheten i BMW mot Audi som har på tok för mycket knappar. Har själv varit Audiägare i 8 år och älskar själva kvalité kännslan, men nu efter min andra BMW så känner jag mig mycket bekvämare i en bil där jag slipper leta efter rätt knapp. |
|
Kört caben nu två gånger mellan göteborg och sundsvall. 105 km/h i snitt på färdatorn (otroligt vad de nya 100 vägarna faktiskt gör) och 0,54 i förbrukning båda gångerna. Men då är den tyngre, har RTF däcken och automat. Inga "omkörningsproblem" eller liknande med 320d motorn. Räcker jättelångt. Min gamla 320d sedan -06, manuell UTAN RTF däcken hade en toppnotering på 0,42. Min erfarenhet är både på 320d och 535d att RTF däcken ger ca. 0,1 extra i förbrukning. /Christian Länk |
|
Gunget |
Bara en kommentar - om du saknar quattro från Audi, varför valde du inte då x-drive på BMWn? Finns ju till 320d! |
Verdi |
Jag beställde ju inte en helt ny 320 och det kryllar ju inte av billiga lågmilare med x-drive tyvärr.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.