AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.178

Bromskivorna låter efter drag race.

Hej alla!

Va ute o körde igår på björkvikring med ett antal kompisar.
Vädret va inte direkt kanon, men de gick bra endå. Halvtorr sträcka.
Grejjade 100 - 150 på 4.7sek och 100 - 200 på 12.6 sek.
Tiderna ska tydligen vara helt ok.

Men jag stötte på ett problem sedan på vägen hem.
Så fort jag började bromsa, så började typ "skivorna" låta. Som att något ligger o skrapar mellan bromsbeläggen o bromskivan. Va ute o körde med bilen idag igen, bara för att dubbelkolla. Men de låter igen.
De låter som mest när man ska stanna. Tänkte köra förbi macken imorrn, o spola rent med högtryck mellan skiva o belägg.

Någon som kanske vet vad problemet kan vara? Tacksam för alla svar

Mvh MilosM3
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Råkade ut för liknande på min tjänstebil och då hade en liiiiiten sten kommit in och skavde mot skivan när man bromsade. Bara en hint...

Det bara låter illa, bromsarna funkar som de ska och vibrerar inte eller så?
Ne vibrerar inte alls. Försökste spola med högtryck igår. Men de låter fortfarande. Tror nog att man får plocka i sär óch spola
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
"Min" sten satt fastkilad så man fick bända loss den så det är nog inte lätt att spola bort med högtryck. Försök lokalisera vilken skiva det kommer ifrån, plocka ner och se efter.
Det är inte så att beläggen börjar bli slut?
Ne verkar inte så iaf. Ingen lampa som har varnat än iaf!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Kolla på bromsskivan där det låter, ser den repig ut, ja då har du sten imellan.. eller till och med belägget som är slut. Kan vara slut även fast ingen lampa lyser i bilen.

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har du sten imellan brukar de funka kalas att backa en bit så brukar dom släppa : p

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
ic
124
icke
318is -90
Sten mellan bromsskölden och skivan är ju den absolut vanligaste förklaringen. Själv har jag drabbats av ett hjullager som började röra sig utåt.. resultatet blev att skivan började gå i bromsoket.

Jag vet inte om det berodde på att den förre ägaren dragit dit dem för dåligt eller om det var för att dom kom från biltema. Men det var bara att byta..

Men kolla överallt på skivorna.. man ser ju lätt om de skrapas i någonstans..
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Du bör nog undvika att spola inne runt bromsar och hjulnav m.m med högtryck, kan förstöra packboxar, damasker plus att det kan lägga sig vatten är det inte ska vara.
Jag löste problemet. Bytte klossar fram. Ena klossen va helt slut på höger fram. Så den började skrapa mot sjävla skivan. Men dom andra 3 va helt OK.

Förstår inte bara varför de inte kommit upp något felmeddelande eller liknande?

Men nu e problemet löst iaf. Fick betala 1000 kr för fram klossarna :)
Som jag misstänkte, därför att det bara sitter bromsbeläggsvarnare på vänstra sidan om jag inte minns galet? Därför tändes det ingen beläggvarningslampa.
gO
1.407
gOry
335i Touring
kärvar inte oket inte ifall den tar slut fortare på en sida av skivan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.