AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.199

Ska iväg på torsdag och hämta en 540 i DE. Några frågor bara, Skatt/moms.

La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Hejsan.
På torsdag så åker jag ner till Tyskland för att hämta en e39 540.
Ska jag betala någon moms/skatt på den bilen, eller enbart om den är ny?
Jag ska köpa den på en bilfirma om det spelar någon roll.
Har läst importguiden flera gånger och även sökt i forumet men jag förstår inte riktigt.

Tacksam för svar.
Mvh Lardy
Du ska betala tysk moms, 16%. Se till att denna är specificerad på kvittot.
Scheckheft
tyska momsen är 19% och ingenting annat.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
La
186
Lardy
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
19%. Men brukar det inte vara inräknat i priset som är angivet i annonsen på Mobile.de?

Lardy
Vi citerar "importguiden " som du läst...:

"De farligaste köpen i Tyskland gör man hos uttalade exporthandlare, eftersom de vet att kunden oftast inte kommer tillbaka. Deras kunder är vanligtvis lika oseriösa importörer, som i sin tur lurar inget ont anande svenskar. Oftast känns dessa exporthandlare igen på sjabbiga kontor, vimplar och glitter överallt samt att bilarna står utomhus. Ett annat kännetecken är att de annonserar bilarna ”netto”, dvs utan moms, vilket gör att de endast vänder sig till utländska köpare."

samt:

"I Tyskland är momsen 19 % och kallas för "Mehrwärdessteuer", vilket förkortas "Mwst". Som svensk privatperson ska du alltid betala momsen i Tyskland. Köper du bilen privat, eller om någon privatperson tidigare ägt bilen, är den en så kallad § (paragraf) 25-bil. Då finns, liksom i Sverige, ingen moms att betala."

dvs hos en seriös handlare är bilen ink moms ( precis som här hemma)
La
186
Lardy
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
ok. Kan du se här om det finns något om att moms tillkommer, för jag hittar det inte.

Länk

Tacksam för hjälpen jag får.
Mvh Lardy
19% stämmer såklart. Fråga säljaren om han kommer att specificera momsen i avtalet
Scheckheft
priset är alltid inkl moms om inget annat anges. I ditt fall är det så att handlaren endast är förmedlare av bilen. Den lilla meningen "im Kundenauftrag zu verkaufen! " talar om detta. Det innebär i praktiken att du köper bilen av en annan privatperson. Köp av annan privatperson = ingen moms.
Krångligt? Inte egentligen. Många tyska handlare skriver så för att slippa den lagstadgade garantin, "Sachmängelhaftung". Ingen handlare vill ge garanti på en bil som är 8 - 9 år gammal.

Mvh
Scheckheft

La
186
Lardy
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Ok. Så du menar att jag ska inte betala någon moms alls på den bilen eftersom han säljer den för kunds räkning?

Mvh Lardy
La
186
Lardy
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Dokumenten som jag ska ha med mig från handlaren är briefet och köpekontraktet/kvitto. Är där något jag har missat?

Lardy
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Tänk också på att det finns ett nytt slags "Brief", kommer inte ihåg vad den heter (inte CoC intyg).

Jag åker inte hem förrän torsdag, så att jag kan inte kolla på kopian på den sista jag hämtade. Utan den blir det kanske krångel att regga den.

Någon annan här vet säkert vad jag menar.
La
186
Lardy
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Ok. Men briefet är väll 2 delar. Jag pratade med Trygg hansa och dom sa att jag måste skaffa en 30 dagars trafikförsäkring. Enligt andra jag pratat med så ingår där en 30 dagars trafikförsäkring när jag köper exportplåtarna med röd kant och behöver då inte Trygg hansas försäkring. Någon som vet hur det ligger till?

Mvh Lardy
Scheckheft
På Transportstyrelsen hemsida står exakt vilka dokument du behöver ha med dig från Tyskland. Även info om försäkring hittar du där:
Länk

Mvh
Scheckheft

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.