AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.436

Vilka växellådor passar på S50B32 Motorn?

Som rubriken lyder så undrar jag vilka lådor som passar direkt på den motorn?
Och gärna om ni vet om den passar på resten av detalierna på bilen också(kardan osv) utan att bygga om.

För er som undrar så är bilen en M3 3,2 SMG som ska kanske konventeras om till manuell.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Om du bara ska göra om den till manuell är det bara att behålla lådan som sitter där för det är samma som på dom manuella. Bara att ta bort växlingsmekanismen och ersätta den med ett manuellt spakställ och byta pedalstället till ett manuellt.

Vet dock inte hur smidigt det går med elektroniken då den är ganska integrerad med bilens elsystem.

__
//Niklas
Koni:

Jo jag hörde att man kan göra det, men jag hörde även om att man sätter spackställ på en smg-låda så håller sig spacken mellan 5:an och 6:an, ist för mellan 3:an och 4:an som vanliga växellådor. Fast det kanske inte är hela världen.

Läste att bmw i turkiet byggde om dessa bilar till manulla ist att byta hydralen när de går sönder, läste där också hur man skulle gå till väga att bygga om den till manuell, dock så fick man leva med att kontroll lampan till smg:n lyser hela tiden.

läste även att i australien(tror det var i detta land) så byggde dem om e46 SMG2 till manuella, och det är ännu mer avancerat än att bygga om SMG1
ingen som har nån aning?? tänkte bara så jag inte står där sen.
passar den från m3 3.0:an?
3.0an ska passa mot motorn vad jag har läst iaf. Även 328 lådan som är samma som sitter i m3 3.0. Hur det är med kardan vet jag inte.
Sen är det ju annan utväxling i bakaxeln på 3.2, så det kanske blir att den varvar mycket med en fem-växlad låda???
ja men det gör inget.. bara den passar, blir nog överladdning med isf, finns det nån mls toppackning till 3.2:an? någon som vet?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
M3 3.0 passar bolt on ifall du tar kardanen också. 3.2 lådan är längre så kardanen är kortare på 3.2 jämfört med 3.0.

MEN, 3.2 lådan är en otroligt fin och bra låda. Bytte min 3.0 mot en 3.2 bara för att få denna fina låda som tål mkt effekt. Så mitt tips är att köpa en 3.2 låda.

Och jag förstår inte varför inte din SMG låda skulle passa med ett nytt spakställ? Kolla med mobitech.com som bygger om dessa SMG till manuell. De har nog info och låda till dig ifall du behöver.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok, ACS CLS I: Länk
sidan funkar ej...

ja kan jag använda den gamla lådan gör jag givitvis det,
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
E46 M3-lådan passar också.

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Skrev fel adress: Mobimech.com ska det vara: Länk

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok, ACS CLS I: Länk
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Travel-In-Style; Är E46 M3-lådan likadan helt och hållet menar du?
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Det är den nog inte eftersom det är olika artikelnummer... Men den passar rakt på. Bägge lystrar till S6S 420G.

Skillnader: Länk

Länk

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.