|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Kommer snart att flytta hem till Sverige efter en lång vistelse utomlands. M5:an såldes innan färden och nu funderar vi på att skaffa en 1-serie när vi kommer hem. Det får nog bli en 130 om allt stämmer. Nu till frågan: Så i våran kommande 130 vilken barnstol får plats i baksätet? Det ska finnas plats fru i framsätet. Barnet är nu 2 och ½ Frun är 160cm lång Hjälp mig så jag köper rätt stol, vi kommer nämligen att köpa stolen via svärföräldrar innan vi kommer hem. Så det kommer inte gå att åka och prova. | |
|
Är det ingen på forumet som har en bakåtvänd barnstol i baksätet och kan rekommendera ett märke som får plats? |
|
|
Inte i 1-serien tyvärr. Hade en monterad i farsans 1-serie tillfälligt men kommer inte ihåg hur mycket plats den tog av framsätespassageraren. |
|
| Anders S. - Vad var det för märke på den stolen? | |
|
Jag har haft några olika. I E61:an har jag en Acta Graco Duologic Länk som jag även hade i 3:an. Funkar bra i nuvarande bil och en 170-180 sitter okej i framsätet. I 3:an var det snarare upp till 170 det gick bra utan att känna sig alltför framtryckt i rutan... Denna är en stol med isofix. Denna monterades farsans 1-serie och jag kommer som sagt inte ihåg hur mycket plats det blev över. I E60:n har jag en Brio utan isofix Länk vilket också är en ganska utrymmeseffektiv stol. Den har jag fått krångla lite med för att få till vinkeln på men nu sitter den rätt bra där. Jobbig montering men spar lite plats som sagt. Bästa är nog att pröva ut en stol när det är dags. Men generellt kan man väl säga att 1-serien inte är helt optimal för en bilbarnstol. Det går säkerligen men lär inte sitta som en kung framför. |
|
|
Tack Anders S. För ett väldigt bra svar... tanken för oss va att ha en stol köpt redan innan vi kommer tillbaka Sverige och köper bilen. Det är därför jag undrar om någon 1-ägare har en stol i baksätet. Så kom igen nu alla 1-serie ägare... tvinga mig inte att skaffa Audi som frugan vill ;) Det måste ju gå att klämma ner en barnstol i baksätet och en kort fru i framsätet... Vilket märke ska jag ha? Rädda mig, håll mig kvar i BMW-träsket. //Fredrik |
|
| Hehe.. Jag önskar jag kunde hjälpa till mer! | |
|
Har du funderat på dessa ? Länk Lite dyrt, men fungerar troligen bra Lycka till ! |
|
|
Tack Frithiof Konkas... dom var verkligen skitsnygga. Kommer köpa en sådan senare. Men problemet idag är att vår dotter bara väger 13 kilo och är två år och 5 månader så BMW stolarna är antingen för små eller för stora... saknas lixom en storlek. Så om det är någon annan som har en stol i sin ett-serie idag så hjälp mig gärna. MvH Fredrik |
|
| Vet inte om du hittat nåt, men vad jag kan se är det "BMW Junior Seat II" du ska ha. För deras mittmonterade sak är upp till 13kg, och 18 månader... | |
|
messias, jag skulle verkligen vilja köpa den där "BMW Junior Seat II" men som du kan läsa ovan så är min dotter för lätt för den. Hon väger i nuläget bara 13 kilo och skulle i sådant fall inte klassas in i Seat II = osäkert + oförsäkrad. Så jag får vänta tills hon väger mer. Om någon vet vilken stol som är bra i en ett-serie i baksätet så är det fortfarande 9 dagar tills jag flyttar hem till Sverige. |
|
| Vi har en 1-serie och två barn - 3 och 5 år. Den lilla sitter i bakåtvänd stol i främre passagerarstolen, det är inga problem för min 176cm fru att sitta i baksätet bakom passagerarstolen. Förstår inte riktigt varför det lilla barnet skall sitta ensam i baksätet, i de flesta fall kommer ni väl inte att köra bilen tillsammans och då är det rätt praktiskt att ha sitt lilla barn bredvid förarstolen än någonstans bakom när väl nappen flyger ut eller barnet somnar och huvudet trillar framåt. | |
|
kaffe: Hur blev det nu då? Sitter själv med en 1-serie med iso-fix bak endast och behöver göra samma sak som du. Behöver också en barnvagn som passar där bak. Tittar på Teutonia Fun System som jag vet att andra i forumet köpt men inte återkommit på. Peace - Billigare diesle åt stanarna å bönnerna! |
|
|
Tjenare MrBengt Jo då det blev en fin Lemans blå 120d, vi provade noggrant ut alla våra saker och kom fram till att 1-serien funkar alldeles utmärkt. Som barnvagn köpte vi en Maclaren Techno xl eler xt, en stadig och gedigen vagn som lätt fälls ihop till ett långt paraply, denna får plats på diagonalen i bakluckan. Vi placerade även en barnstol bakom främre passagerare, som vi ville, och hör och häpna, jag med mina 188cm kan sitta bekvämt framför trots en barnstol bakom. Det var en Britax som jag tror heter HiWay. Så allt som allt 1-serien är en perfekt bil för den lilla familjen som inte behöver liggvagnen med sig. //Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.