AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.992

Inga RFT däck, vilket M-mobility kit skall man köpa?

Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Har gjort som forumet rekomenderar och just bytt ut mina orginal Bridgestone Potenza RFT 225/45-17 255/40-17 mot Goodyear Excellence 225/40-18 runt om. Går tystare är mindre stötig och mindre spårkänslig allt blev bättre trots lägre profil ser dock lite "klent" ut bak det kanske blir spacers där. Är det någon som har koll på vilket M-mobility kit man skall köpa, 71100415035 som rekomenderas till E91 eller 71102282823 som är till nyaste M3 någon som har koll på vad som skiljer verkar vara ungefär samma pris. Eller har kanske rent av ett Conti Comfort Kit någon som vet om det brukar vara billigare.
/Millman
BM
23
BMW-08
320dt -08
Har även jag gjort av mig med mina RFT-däck.
Jag kör med två burkar punkaspray och kompressor i skuffen, tror det räcker annars blir det till att ringa bärgare.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Nån som vet vad kiten kostar innan jag sätter mig och ringer (byter nog bort RFT snart eller i början av nästa säsong).

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
M Mobility Syetem II" har reservdelsnummer 71 10 2 229 700, kostar kring 1.200 om jag hörde rätt...
Mvh
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Alright! Dum fråga, ska man ha en domkraft också eller fyller man däcket platt från marken? Har läst på och blivit mer och mer övertygad om att man inte vill ha RFT däck.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
nikasp jo man skall ha domkraft också även om det står att man inte behöver det så har man ju ibland last i bilen
Varför inte ringa skroten och se om man kan få fatt i ett orginal reservhjul ett såkallat nödhjul hur det än är så är det ju bäst om man skulle få däcksexplosion
Körde själv i ett hål i asfalten och spräckte fälgen då kan man inte köra vidare med den

Ha de T
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
OK, jag har ju tyvärr en 320 med världens minsta balja bak så det ryms inget reservhjul.

Jag fick punka för 2 veckor sedan, på en grusväg 5 mil ut i skogen från Tärnaby. Det slutade med att bilen fick bärgas eftersom däcket blev förstört.

Jag har ett mobilitykit, men får du punka tex på grusväg så hinner bilen ofta inte varna för punka innan det är försent och däcket är kass, och då är ett mobilitykit meningslöst ändå.

Såååå värdelöst att det inte finns en vanlig reservhjulsbalja i bilen.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Fan, du får inte skriva sådär... Jag tvekar inför icke-RFT pga såna saker men har själv bara haft 3 st incidenter sen 1989: 1 riktigt hål på P-plats (sabotage, kniv i däckssidan), 2 st pyspunka (1 skruv och idag får jag se vad som gör att det pyser minimalt i mitt RFT).

Ja, det är trist.

Men jag väljer icke-RFT ändå, eftersom de RFT-däck som jag har kört med hittills förstör vägegenskaperna så bilen blir otrevlig att köra jämt.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
varför köpa M-mobility kit ? Nödkompressor finns från 95 spänn och uppåt bla hos www.clasohlson.se. P-spray hittar man till bra pengar lite var som. En simpel d-kraft kostar inte många kroner.

Själv tycker jag inte rtf däcken är så jäkliga som folk framfört här på forumet.
Dom styvare stommarna förstör inte vägegenskaperna....tvärtom!
Däcket viker sig inte i stommen lika lätt som ett traditonellt däck. Dvs funkar bättre vid riktig inspererad körning. Kompis har testat dom däcken på banträff och han blev kraftigt possitivt överaskad. Då dom inte blev lika hala som vanliga sportiga gatdäck blir efter några varv.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det är väl det att jag börjar bli gubbe och inte kör inspirerat för att spara soppa och däck. Eg. så börjar jag bli old för att tycka att det är skoj överhuvudtaget i bil, kanske roligare med mycket mer motor iofs (kör 320 E91). Jag lever ut den biten på min KTM 950 SM istället :)

Jag tycker att det stör mig att bilen driver och drar på E4 söder om Stockholm där det är riktigt spårigt pga mycket trafik. Det gäller att hålla i ratten ibland. Däremot går bilen sjukt bra i kurvor och rondeller. Jag vill bli av med lite vägljud och få en mindre orolig bil så jag kommer troligen att byta till vanliga nästa säsong.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.