AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.467

M5 e39 med taskiga avgasvärden..

M5
4
M5_e39
M5 E39 2000
Har besiktigat kärran i dagarna och det blev inga fina avgasvärden.
Bilen var vi tilfället tankad med v-power varmkörd en extra gång för o eliminera fel för det.

Co 0,1 Hc 008
Co2500 0,7 Lambda 0,98

Utförde diagnos för den idag med följande felminne.

AA Sekunderluftsystem för liten genommatning(rad2)

69 Kylmedelstemperatur temperaturhöjning ej rimlig

71 Kamaxelinställning (rad 2) inlopp för stort ärvärde

7 Kamaxelpositionsgivare (rad 1) inlopp avbrott/kortslutning

B8 Kamaxelinställning (rad1) inlopp börvärde ej uppnått

10 Vevaxellägessensor avbrott/ingen signal

Kan de vara så att givarna bara gett upp sådär eller är det mer man bör se över..

Käns inte så kul nu när bilen har inte rullat mer än 460 mil sen förra besiktning o då vart allt ok..
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Låter mindre kul!
Ska själv besiktiga bilen så fort min nya soppapump har monterats.
Verkar som du har div fel på givare/vanos.
Kan va lite knepigt o veta i vilken ände du bör börja nysta utan att byta allt för många delar i "onödan".
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Alla dom felen kan nog inte komma med en gång, prova att radera alla
felkoderna och kör några mil. det kan vara gamla felkoder som inte har
blivit raderade.

mvh stefan
M5
4
M5_e39
M5 E39 2000
Jo det kan vara så som du säger Krika. Raderade felkoderna och startade upp kärran och det har fungerat klanderfritt. Den hade inte satt några felkoder direkt men vi får se lite längre fram..
Noterade idag att jag hade ungefär 95 grader i oljetemp men vattentempmätaren ville inte längre upp än till hälften av skalan normal så
man kan säg att den pekade åt "klockan 10" istället för 12..
Kan tänka mig att den spökar till bränslematningen då den kanske tror att den är fortfarande är kall.. Rätta mig om jag har fel.
Ser du till att det varit avbrott på ena kamaxelgivaren samt vevaxelgivaren så får du ofta automatiskt fel på den andra sidan då den försöker kompensera för den andra sidan.
10 Vevaxellägessensor avbrott/ingen signal
7 Kamaxelpositionsgivare (rad 1) inlopp avbrott/kortslutning

Båda dess är relativt vanliga fel, får du upp felkoder på dessa igen är det bara att byta.

AA Sekunderluftsystem för liten genommatning(rad2)
Kan vara följdfel pga följdfelet till den trasiga kamaxelgivaren :)

Kylmedeltemperatur felaktig temp är också vanligt kolla kontakten på tempgivaren som sitter ovanpå thermostaten - den är löst bytbar, ser kontakten dålig ut hade jag även bytt den. Iofs får man med denna om man köper ny thermostat så....

Hoppas detta hjälper dig vidare i din forskning.
M5
4
M5_e39
M5 E39 2000
Kört en hel del under helgen, det blev runda svängar 100 mil..
Förbrukning runt 10.1L/10mil i 120-130.. så Det var inte så törst som man hade förväntat sig.. med tanke på hur illa labdan var vid besiktningen. Motorn funkade bra och tempen var för det mesta i "rätt läge" typ klockan 11-12..
Så tempgivaren kan man utesluta..
Ska felsöka i veckan igen för o se om det fins nått fel i minnet.
M5
4
M5_e39
M5 E39 2000
Lyfter tråden lite..

Bilen inlämnad på auktoriserad Bmw mek idag.. och de har svårigheter o hantera avgasbekymret.. det närmaste komentar jag fick idag av servicegubben var att de misstänkte "vanosventilerna" men skulle avvakta tills de fått det bekräftat av BMW..
Då är min fråga(utan att spekulera i verkstans kompetensgrad) borde inte en auktoriserad verkstad kunna hantera såna här fel utan o behöva ringa "Bmw hottline"..
Är det nån som bytat sina vanos ventiler??
Jo bilen har rullat 13500mil i dagens läge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.