AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.581

Vad säger 80-120 jämförelser egentligen?

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Exempel 1:
Enligt BMW så gör både 320d och 330i (båda cab) 80-120 på 7,1 sek på fyrans växel. Jag hade mycket hellre sett siffor på snabbast möjliga ax. 80-120 oavsett växel. Bensinarna behöver ju varvas för att det ska hända grejer.

Exempel 2:
325i Cab gör enligt BMW 80-120 på 8,3 sek (4:e växeln) men enligt ett tyskt test jag hittade tar det bara 5,4 sek (på riktigt).

Jag vill ju som köpare veta hur snabb bilen är i omkörningsläge, inte hur snabb den är på växel 4 eller 5.

Min nästa BMW:
Länk
En del av tjusningen med bensinare
är ju att varva ut, musik.

Computers are useless. They can only give you answers.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Segdragningen är nog så viktig för den totala körupplevelsen. Det är ju inte alltid man maxar mellan hastighetskyltarna. Att det ju är 80-120 är ju bara för att få en jämförelse mot andra bilar om hur pigg den är vid vardagslunk.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jo men din 330i måste vara mycket snabbare än en 320d om du växlar ner och varvar ur eller hur? Om man läser siffrorna kan man ju tro att dom är lika snabba.

Min nästa BMW:
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det stämmer ju att de är lika snabba på 4'ans växel ;) Det är ju dieselns styrka att vara vridstark på låga varv.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Precis som flera redan sagt så används testet 80-120 ofta för att visa hur bra ork det är i det intervallet på de högre växlarna. Många tycker det verkar helt knasigt, och verkar glömma att det är väldigt vanligt att normalt folk, eller folk normalt (välj vilket) oftast inte kastar i tvåan eller trean så fort det skall köra om. Det är kul ett tag, när man är ung och het, men sådant tröttnar man på rätt fort som lite mer mogen gubbstrutt. Då är det ofta väldigt behagligt att veta att det inte måste växlas ned utan suger iväg bra nog för en normal omkörning även på de högre växlarna. Så spar man nedväxlingarna till de omkörningar som är mer "bråttom"

Så 330i gör 80-120 på fyran på 7,1 s? Hm... är de så trötta de där bayrarna? Min gamla Sierra gör 80-120 på 4,14 s på femman, och har jag mer bråtom så kan jag ju växla ner, men det är i sanning sällan det behövs... :)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nu granskade jag inte om tidsuppgifterna stämmer angående 80-120 intervallet men skulle inte bli så chockad om en mindre diesel går lika som en större bensinare i det intervallet.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Hur ska du kunna kolla om BMWs tidsuppgifter stämmer?

Min nästa BMW:
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det jag menade var att jag varken har koll på vad 330i eller 320d gör 80-120 men om det är BMW's egna så protesterar jag inte direkt.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Hämtade direkt från officiella, tekniska fakta.

5,4 sek var från autobild.de där 325i jämfördes med Audi A5 och Saab 9.3, alla cabriolet. BMW vann för övrigt testet. Den siffran är jag mycket mer sugen på än vad den gör om jag inte orkar växla. Jag älskar att slänga in en lägre växel och dra men så har jag ju bara kört bil i 31 år. ;)

Min nästa BMW:
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sahlback.

Jodå, även jag gillar att slänga i en lägre växel och dra ibland, men inte alltid när jag ska köra om utan bara när jag har lust eller när det verkligen behövs. När det på femman ändå skjuter på klart mer än de flesta bilar man normalt träffar på vägarna klarar hur de än växlar ner, så kan man ju unna sig att lite lojt och avslappnat susa ifrån dem på femman trots at de sliter i växelspaken :)

Får man sen lust så kan man ju tagga ner till fyran, då tar 80-120 kmh 3,36 s, eller trean 2,54 s tjosan.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Inte illa! Många kusar som drar det ekipaget kan jag tro.

Min nästa BMW:
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sahlback.

Nä, inte så värst många, bilen är ganska lätt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.