AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.547

Byta ut stereo bavaria mot en vanlig mp3 hur

Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Hej min cd växlare är ur funktion och undrar hur man byter ut den mot en vanlig mp3 eller om någon har en 10 skivors cd växlare som ligger och skräpar någon stans vore jag tacksam om jag fick köpa den.
Jag har köpt en övergångskabel men det kommer inget ljud har jag missat något jag har det stora stereopacketet med förstärkare i bagaget tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH
Fonzi

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Kollat alla säkringar? Dum fråga kanske men jag har för mig att jag var tvungen att skära ut baksidan på inredningen där växlaren satt, för att komma åt säkringen.

Själv bytte jag ut allt orginal-elände. Sitter numer hårddisk i min :)
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Har kollat alla säkringar allt är ok men cd växlaren är sönder matar inte fram skivorna startar men sedan händer det inget mer.
Kan man inte byta till en vanlig cd eller mp3 på ett smidigt sätt?

Fonzi

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Rattmeister: Hur ser din anläggning med hårddisk ut? Kopplat in dator? Gjort det själv eller har du lämnat in den? Min växlare har samma fel, tror jag, ger ingen respons på knapparna iaf, plus att ALLA pixlar är kassa på stereon, tänkte byta ut allt.

Mvh

DuNegro
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Hej DuNegro!

Jag undrar om du har samma anläggning som jag 10 skivors växlare ska du riva ut allt så kan jag vara intresserad av dina gammla prylar.

MVH
Fonzi

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Jag har 10 skivors iaf, kommer inte ihåg märke. Har aldrig använt den, har bara kopplat in den för att få stereon att funka, ska det ens behövas?
Att riva ur den är inte aktuellt just nu, måste komma på hur jag ska göra med den nya anläggningen först. Om du inte har bråttom så kan du få ta över prylarna vid ett senare tillfälle.

Mvh

DuNegro
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Jag byter gärna ut mina med men har samma problem som du
hoppas att det fins en enkel lösning på detta men gillar att skruva så när du har bestämt dig att avekla dessa prylar så är jag intresserad av dom.

MVH
Fonzi

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Länk

Rekomenderar Kenwood då de har USB-kabeln på baksidan som man kan dra till handskfacket. Finns genom hela deras serie vad jag vet, dvs i det billigare sortimentet också.

Glöm hdd via usb. Vet inte varför jag skrev detta då jag skippat det konceptet. Grundiden var hårddisk, men spelaren orkade inte med en 160gb. Har därav kört med usbminne. Beställde dock ett snabbt 30 gb usb minne nyss som jag tror kommer att vara tillräckligt stort och snabbt. Skulle nog ta lite tid att läsa in 160 gb med låtar.... En dator löser nog detta.

Liten uppgradering som skett sen tråden ovan:

2 st av dessa sitter numer i min bil. Inget att rekomendera dock :)
Länk

Drivs med 2 av dessa
Länk

Köptes begagnat på ebay i USA när dollarn var under 5 kr. Allt som allt ca 5000kr :).
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Hej undrar om någon har en utförlig instruktion hur man kopplar in en vanlig
cd till den.
Jag har inte syslat med ljud så mycket men med en övergång som jag har köpt på brl funkar den inte ström fins och allt anat men ljudet saknas?
Vad är det som är fel?
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Har jagat lite på e bay och hittat denna adapter på Adaptershop.

Länk

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ett klassiskt fel är att inte adapterkabeln kopplar 'motorantenn-signalen' rätt.
Den ska mata antennförstärkaren till radioantennen i bakrutan, och 'väcka' förstärkaren om det sitter en sådan i bilen. Kabeln för detta är vit, pin 16 i kontakten till originalradion.
Har för mig att förstärkaren brukar vara monterad under hatthyllan?
Matar den inte antennförstärkaren så blir radiomottagningen helt kass, och om den inte matar förstärkaren så blir det inget ljud..

Det kan finnas ett problem till.. med bryggkopplade slutsteg i radion man kopplar in, så kortsluter man i pincip utgångarna när man kopplar dom till den originalmonterade förstärkaren (gemensam jord för kanalerna).
Det bästa är att slänga ut originalslutsteget och driva högtalarna direkt med stereon, dom flesta av dagens bilstereo ger bättre ljud än det gamla slutsteget.. Så kan man naturligvis lägga in ett annat slutsteg också..

Hur man än gör så blir det lite pyssel om bilen har en originalmonterad förstärkare..
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Vet ej om denna funkar rakt av mot en modern HU. De flesta av dessa adaptrar är mest till för att plocka ut lågnivå från orginal HU:n.

Asken har en nyare HU av märket Becker installerad med alla orginalfunktioner intakta. Har dock inte sett några inlägg från honom på ett tag, men dra ett mail och fråga. Eller så kan du söka på Becker så kanske det finns instruktioner på deras hemsida.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.