AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
486

Bojkotta if...

Rosebuddy
Kommer hem igår och öppnar ett kuvert från if försäkring där jag har min 323T -96 och kan konstatera att de höjt min premie med 45,5% !!!!!! Från 5420 till 7884. Vid samtalet med kund(???)tjänst hävdar man att de är de senaste årens höga kostnader för bilförsäkringar som fått dem att ta ett beslut om höjning. På min fråga om man inte borde upplysas om det som en gång blivande kund mumlas det bara i luren.

45,5 % måste ses som oskäligt och vara grund för en juridisk prövning. Tänk om bensinen höjdes 45,5 eller mjölken. Skulle det gå omärkt förbi? Tror inte det.

Nu ringer jag konsumentombudsmannen!!
///Lars

Mi
542
Micke R
328i -98
Jag kan bara hålla med.
Min vill de höja från 6200:- till 10.300:-

Samma ursäkt som speldes upp för dig fick jag höra...
Jag sade då att jag har maxbonus i alla avseenden och således inte utgör någon risk och därför inte borde behöva betala så värst mycket....
Men icke då...

Har Salus Ansvar idag. Mycket bättre villkor - maskinförsäkring ex.vis.

Mvh / Micke R
-:BeeMWe:-
Det är väl så att överenskommet pris inte för höjjas med mer än 10 %. Man skriver kanske kontrakt med If som kringgår detta.

10 liter bensin på 4 mil...

Rosebuddy
Om det är så vore jag tacksam om du kunde avslöja din källa. Eller är det bara ett antagande du gör?
//Lars

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
1500 till 5200 i pappas fall...
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

...och räkna inte med att få ut nåt på försäkringen ifall det händer nåt! Vet flera som gått tomhänt vid stöld...

Försäkra aldrig nåt hos IF!!!
Tyvärr bär inte bilförsäkringar sina egna kostnader, tidigare har fsg-bolagen täckt lite av förlusten med inkomster för kapitalförvaltning men som börsen ser ut idag så...
Däremot är If lite extrema när det gäller höjningar, inte vidare psykologiskt.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Dom tjänar inga pengar precis.
Resultat 2000 = - 1 miljard
Resultat 2001 = - 2 miljarder
Resultat 1/2 2002 = - 0,5 miljarder

If har haft taktiken att ge ett bra pris på försäkringen år 1 som sedan höjs med 30 % år 2. Dom håller tummarna för att kunden ska stanna kvar ändå.

Mr C
Rosebuddy
Nu har jag bytt till Aktsam. Fy fan va skönt!
Undrar om premiehöjningarna på bl.a BMW har att göra med att en del förare ställer mormor som ägare, betalar låg premie, smäller och utnyttjar försäkringen? I och med den ökade importen har tillgängligheten till BMW ökat betydligt genom lägre inköpspriser. Det är ju dock inte billigare för försäkringsbolagen att laga dem...
Vad tror ni?

Ro
131
RodM
320i -86
Jag tror inte att premiehöjningen har speciellt mycket med BMW att göra. Snarare tror jag att det är en sorts affärsidé som de kör med. Borde ju bara vara att avsluta försäkringen, och sedan försäkra om den.

..::Robban::..
Intressant! Jag har Dial idag men väntar på mitt nya
försäkringsbrev ifrån If eftersom de gått samman. När
jag går in på If:s hemsida och beräknar pris på min bil
så får jag exakt samma pris som jag betalar Dial idag!
Gissa om jag har skrivit ut och sparat detta för att
jämföra när det nya försäkringsbrevet kommer... /RS2
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Har också haft IF !
Jag tecknade försäkringen över internet och skulle sedan ställa på fordonet, men det gick inte för bilregistret hade inte fått någon bekräftelse från IF (har altid funkat hos andra bolag).
Men nu vill dom ha 2518 kr av mig för en 6-månadersperiod fast bilen har varit avställd hela tiden (eftersom jag inte kunnat ställa på den !
Jag vägrar betala den, och nu hotar dom med att skicka ärendet vidare till Kronofogden !
Undrar vad Kronofogden kommer att undra när dom får ärendet ? =)

Funktion före styling!
Jaha, så kom då försäkringsbrevet ifrån If. En höjning med 30%! :-/ Är det så att deras pris på hemsidan bara gäller första året om man byter bolag?? Höjer de bara premien vid årsförfallodagen? I så fall ska man ju byta ifrån Dial innan försäkringen går över till If med automatik. /RS2
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Ställde på pärlan den gick lös på 2700 kr halvår trafik hos IF valde folkasm 2300 kr lite skillnad men ändå !!!!!!!!!! har man sen gett 7000 spänn för bilen så är det ju lite surt !!!!!!!!!!

Mvh/ Daniel
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Räkna med premiehöjningar ovasett bolag, framöver men det beror inte på ökade skadekostnader (de kan ju iofs ha ökat ändå) utan på börsutvecklingen.

Som PB skriver här uppe har bilförsäkringar länge varit en förlustaffär, men genom att placera medlen till hög avkastning har det gått runt ändå. Nu har börsen gått i backen, och alla bolag måste öka intäkterna.

Det snackas i försäkringskretsar om att If är särskilt känsligt eftersom det redan från början var ett ganska svagt bolag. Har försäkring i Dial, som tillhör If, men har hittills klarat mig från höjningar.

My Bimmer is my mistress
Mi
542
Micke R
328i -98
-3030.

Jag kan bara bekräfta. Jag har också hört att det är precis så ligger till.

Mvh / Micke R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.