|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 520 10/97 med motorkod M52B20. Jag undrar var tempgivaren sitter till databoxen i bilen och om det är fler än två trådar på den, vilken går då till vad? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 | |
|
Ingen som känner till detta? Tempgivaren tror jag sitter op kylaren och den har tre sladdar. någon som vet vilka färger på kablarna som går vart? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
| sitter det ingen på termostathuset då? | |
|
nej inte på min modell.. Iallafall inte enligt REALoem Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
| Jag kollade på en bild på en m52TU motor i min bok. Där satt givaren på topplocket längst bak på förarsidan. Kanske lika på din motor? | |
|
Såhär ser det ut på min. Nummer 10 på bilden: Länk Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
Länk Jag trodde du menade nr 3 på denna bild. Vad är problemet? |
|
|
Motorstyrningen mäter alltid i någon kylkanal i topplocket. Ute i kylaren är det alltför lång fördröjning från den verkliga tempen, beroende på termostaten osv. Tempgivaren på kylaren styr elfläkten i två steg på bilar fram till runt 98/99, därefter tar man signalen från motorstyrningen och styr fläkten steglöst. FP |
|
|
Tack. Nu börjar vi komma någonstans. jo jag behöver ända signalen från tempsensorn genom att koppla imellan ett motstånd så jag behöver veta vilken av sladdarna som jag ska jobba med Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
Det finns ett par varianter på givare. Troligen har du en givare med 4 anslutningar, där är det 3+4 (grön/brun resp brun/röd kabel) som används, och givaren har en resistans runt 2-2,5kOhm vid 25° och runt 250-300 Ohm vid 80°. Men du bör fundera lite innan du klämmer dit en extra resistans. Förutom att du ändrar absolutvärdet så förskjuter du givarens linjaritet. Det kan dessutom vara så att förutom absolutvärdet så mäter motorstyrningen Dt, dvs temperaturförändringarnas hastighet, och det är svår att ändra utan att byta givartyp. FP |
|
|
folke: Så här är det. Jag kommer att montera en brytare. När brytaren sluter kommer resistansen m.h.a en trimpot att öka så att så att ECUn tror att det är kallare än vad det är. Vet du om man kan se hur många grader som tempsensorn registrerar i kombiinstrumentet om man låser upp det, eller kan jag bara se det i Carsoft? Kan ECUn reagera på "försnabba" temperaturförändringar och därmed lägga en felkod? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
Motortemp kan avläsas i testmode har jag för mig, och även i många diagnosprogram. Kan inte svara på om ECU på din modell reagerar på orimligt snabba tempförändringar, vet bara att det finns sådana funktioner i andra liknande motorstyrningar. FP |
|
|
folke: jo jag vet. Har varit utsatt för det här med snabba tempförändringar innan. Vet du förresten om det verkligen skiljer sig i motorstyrningen mellan min nuvarande 520 10/97 med M52b20 motor och den 728-96 med m52b28 motor? hur kommer jag lättast åt kablaget till tempsensorn? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
Kan inte svara på om det skiljer mellan dessa motormodeller. Sensorn verkar sitta på topplocket i framkant lite snett bakom oljefiltret och med de kabelfärger som jag beskrev. De ansluts till stift 10 och 39 på ECM om du hellre vill komma åt dem där. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.