|
|
|
|---|---|
|
BMW 320i - 93 Motorn går bara på 5cyl, bytt tändstift och tändspole utan resultat. Även sprutat kontaktspray på tillhörande kontakter. Gjort komptest som visar ok. Spridare/kablage kan det ju vara men kändes inte riktigt så troligt, någon som har någon erfarenhet av liknande problem? Mvh, Jonas | |
|
Hej. Du borde väl kunna prova dig fram till vilken cylinder som inte funkar? För att sedan kolla alla grejer just där. Låter som att det är en tändspole, men de hade du ju kollat sa du. Om du har ett tändstift som du vet är kasst, kan du med fördel applicera det en cylinder i taget.. Du lär märka om den går ned från fem till fyra cylinder. Lycka till. |
|
|
en spridare trasig?,öppnar inte,prova skifta spridare med en cyllinder som går.. har du kontrollerat om du får gnista? behåll stift i cyllindern,ta ett annat stift och håll stiftet jordat mot chassiet/motorn,du kan INTE hålla i stiftet,då kan du få dig en stöt så du tappar tänderna,tejpa fast det på lämligt ställe..=) Hur uppkom felet?,av sig själv eller efter en service? |
|
| Räcker förresten att koppla loss en tändkabel.. Lite enklare. | |
|
Hema,kan du utveckla?..Hur menar du? |
|
|
Jag glömde skriva att jag vet att det är 6:ans cyl som inte går. Var upp till en lokal bilverkstad och bad dem koppla in sig med dator och se ifall den gav några felkoder, problemet var bara att dem ej tog sig in i styrenheten..... provade med 2 olika datorer/märken. Vars sitter styrenheten till sprutet? |
|
|
Dogge: För att lokalisera vilken cylinder som inte funkade.. genom att dra bort en tändkabel i taget, så kommer man märka om motorn går än sämre elelr förblir oförändrad.. Men nu skrev han själv att det var cylinder 6. Då får man väl testa med delar som man vet funkar, spridare, tändspole, tändstift, kolla kablage osv.att ta bort spridarröret är lite jobbigare, men inga större problem, ta det bara lugnt o metodiskt. Var dock bara försiktig när du ska trycka tillbaka röret, så att spridarna kommer rätt i sina hål, annars kan en o-ring på spridaren "ganska" lätt gå sönder. Till edition, du har fortfarande inte svarat på Dogges fråga, när o i vilket ev. samband med service eller dyligt som felet uppstod. |
|
|
Problemet uppstod av oförklarlig anledning. Märkte bara att bilen gick dåligt en morgon då jag skulle fara till jobbet. Fått som tips att det mycket möjligt kan vara kamaxelgivarna.. svårt att byta? Mvh |
|
|
Jag har mekat ganska mycket med dessa prob och när jag läser vad du gjort och testat så tror jag transistorn för cyl 6 i DME är rökt. Du har en fördel iom att bilen är en 93a då kan du testa gnistan utan att DME stänger cylinder om du har dålig kontakt vid test. Så kolla att du har en kraftig gnista ingen fara att hålla i spolen om du inte har pacemaker:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Okej Hema,men det var inte det jag var ute efter..=)..utan vad jag ville att han skulle testa var gnistans intensitet ,eller om han överhuvutaget har nå´n gnista på den felande cyllindern,gnistan skall vara bunsonblå som man säger,inte vit..=) | |
|
Får ingen gnista på den felande cyl. Självklart testat den med nytt tändstift och spole utan resultat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.