|
|
|
|---|---|
|
Min ena nyckel har dålig batteri. oftast går det att låsa/larma men ej öppna upp. Har mna kört en lite stund så går det låsa men eftersom den laddas i tändningslåset, men när jag ska öppna upp så måste jag öppna manuellt och då går larmet men stängs av när man vrider om nyckeln i tändningslåset. Enligt bmw tar det upp till 30h att ladda nyckeln! Öhh 30h!!!!??? Inte sitter jag och kör 30h i sträck! Så frågan är hur ska man ladda den? När laddas nyckeln? När den bara sitter i tändningslåset eller måste motorn vara på eller räcker det att vrida den till radioläge??? Har 3 fjärrnycklar. Den finaste nyckeln är ju den som har dålig batteri och dom andra är inte lika snygga men har bra batteri. Kan man byta höljet på dessa? och i så fall var köper jag dessa? MvH Bmw 4-ever | |
|
Hade jag varit som du så hade jag kört med den nycklen som var finast så kommer den att ladda upp sig efter hand skulle kanske börja att använda den när du kör en längre sträcka första gången Kan ju iofs vara så att den inte varit använd sen den var ny så att batteriet i den är kass vet inte om man kan byta batterier i dem men det måste man ju kunna Ha de T |
|
|
Går tyvärr inte att byta batteri i dessa tingestar då de är laddningsbara genom tändningen som ni säger...är en kass(oftast den fina, det rekomenderas att köra med reserven minst 1 ggr per år på en riktig långtur för att batteriet ska hålla sig) Blir tyvärr till att köpa en ny nyckel om du inte vill fram med släggan och fippla efter eget huvud. |
|
|
Man behöver givetvis inte köra 30h på en gång, men använder man nyckeln under nån vecka eller så, beroende på hur man kör, så sköter det sig själv. FP |
|
|
Batteri kostar ca 60:- på bmw och de byter det åt dig. Om nyckeln inte fungerar efter bytet hjälper de dig att initiera den utan kostnad. Bytte batteri i mina båda nycklar till 528:an i fredags 12/6, den ena nyckelns batteri var helt dött och nyckeln var de tvungna att initiera, vilket tog ca 1minut. Den andra nyckeln var det inget problem med. Det finns inte endast plasten för knappsatsen i nyckeln att köpa på bmw, utan då får man köpa en ny nyckel..... pris 1700:- Har för mig att det kan finnas knappsatsen någonstans på ebay att köpa löst, finns någon gammal tråd om det. // |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man kan endast byta batteri på gamla typen av nycklar, de nyare från 99-00 laddas via magnetringen runt låset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
jag har använd den fina nyckeln i en månad men samma dag jag skulle lämna in den hos bmw kunde jag inte låsa upp. tyvärr så kör jag relativt korta sträckor åt gången ca 2,5 mil ca 20 minuter men det räcker inte. Låsa bilen går det efter körningen och ibland även att låsa upp. Men oftast är den död efter 2-3 knapptryckningar. Ska köra till skåne i slutet på månaden med släp så då får jag möjligheten att ladda upp den. Men är det nån som har koll på när den laddas i tändningslåset? och i vilket läge? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag tror den laddas från första läget (radioläget) och iövriga lägen. Batteriet kan ju vara defekt, det är en laddbar Litiumcell, problemet är att nyckeln inte är avsedd att öppnas. Men allt går ju... FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
30 minuter ska normalt ge 15 manövreringar. En nyckel som inte använd förlorar laddningen på ca 1,5år. tar 30 immar att ladda till full kapacitet. Laddas i tändningsläge 1.- från 09/99 är började dessa nycklar utan batteri användas enligt BMW TIS ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lånar tråden lite till ett annat nyckelärande =) Min ena nyckel fick åka tvättmaskin idag och fungerar inget vidare efter det. Är ganska händig på elekronk då jag jobbar med det hela dagarna så jag kan säkert fixa den om man bara för upp den. Så frågan är om det är möjligt att öppna dessa nycklar utan förstöra den fullständigt. Är dom limmade ihop eller? |
|
|
Jag tror plasthalvorna är svetsade. Med lite försiktig bearbetning i skarven så bör det gå, en Dremel med lämplig sågklinga kan göra underverk. Inuti finns en Litium-Mangandioxid cell, förutom elektroniken inklusive antennspolen som tar emot energin för laddning induktivt när nyckeln sitter i bilen. Om du öppnar den omgående så är chansen god att du kan torka ur fukten. Skvätt gärna på lite utspädd sprit, vanlig vodka går utmärkt, så drar du ur fukten lättare, värm med en hårfön osv. FP |
|
|
Jag brukar den ena nyckeln 6 mån "sommar" och den andra 6 mån "vinter". Brukar byta ungefär vid höstdagjämning resp vårdagjämning:) Har fungerat i sju år nu MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.