AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.160

Storlek på si-batteri?

ri
699
riku
740iA -97
Hej är det någon som vet vilken storlek det är på si-batterierna (Lithium) i en E30 316i -93. Elfa har 2 olika stl. eller har någon tips om andra ställen att köpa på.
Om du tar ut det befintliga batteriet och kollar vad de har för nummer inristat får du garanterat rätt batteri.
Annars borde det även stå i instruktionsboken. Har du kollat där?
ri
699
riku
740iA -97
Jag tror knappast det står någonting om si-kortet i instruktionsboken. Tänkte köpa batterier innan demontering av instrumentet så det blir lite smidigare.
Det är lite vanskligt att ge tips utan att kolla på instrumentets kretskort, men 1/2 AA-storlek har jag sett dvs c:a 14x25mm (cellerna heter därför t.ex LS14250), och troligen skall cellerna även ha färdiga lödtrådar påsvetsade, då heter den LS14250CNA.

FP
ri
699
riku
740iA -97
Okej Elfas batteri heter CR14250SE-FT1, den har 2 trådar i ena änden och 1 i den andra.
Vem har dom du nämner eller det kanske inte är nån skillnad?
Rätt cell men osäkert om det är rätt anslutningar, man måste kolla på den gamla.
Elfa har 14250CNA 69-282-79, den går alltid att montera oberoende av hur den gamla ser ut.
Även om ena sidan har dubbla anslutningar på kortet i bilen så är de ändå hopkopplade.

FP
ri
699
riku
740iA -97
AHAA nu ser jag att den du föreslår är på 3.6V, ska det inte vara 3.0V? Har för mig att det står i mektipset.
Har ingen betydelse i just detta sammanhang, det är olika litiumkemier i CR resp LS, därav skillnad. Om du vet säkert att du har cell av typ 14x25mm med 2pinnar på plus och en på minus så passar CR14250SE-FT1 direkt.

FP
ri
699
riku
740iA -97
Nu är batterierna bytta,det var CR14250SE-FT1 t.o.m av samma märke som Elfa säljer. Men tycker det är smått otroligt att original har hållt sen -93 som var stämplat på kortet och det fanns inga spår efter ev. byte lack o allt var orört. Hur som helst så funkar alla mätare perfekt nu, gick även igenom alla lödningar under mikroskop (fick lappa några)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.