|
|
|
|---|---|
| Hej är det någon som vet vilken storlek det är på si-batterierna (Lithium) i en E30 316i -93. Elfa har 2 olika stl. eller har någon tips om andra ställen att köpa på. | |
|
Om du tar ut det befintliga batteriet och kollar vad de har för nummer inristat får du garanterat rätt batteri. Annars borde det även stå i instruktionsboken. Har du kollat där? |
|
| Jag tror knappast det står någonting om si-kortet i instruktionsboken. Tänkte köpa batterier innan demontering av instrumentet så det blir lite smidigare. | |
|
Det är lite vanskligt att ge tips utan att kolla på instrumentets kretskort, men 1/2 AA-storlek har jag sett dvs c:a 14x25mm (cellerna heter därför t.ex LS14250), och troligen skall cellerna även ha färdiga lödtrådar påsvetsade, då heter den LS14250CNA. FP |
|
|
Okej Elfas batteri heter CR14250SE-FT1, den har 2 trådar i ena änden och 1 i den andra. Vem har dom du nämner eller det kanske inte är nån skillnad? |
|
|
Rätt cell men osäkert om det är rätt anslutningar, man måste kolla på den gamla. Elfa har 14250CNA 69-282-79, den går alltid att montera oberoende av hur den gamla ser ut. Även om ena sidan har dubbla anslutningar på kortet i bilen så är de ändå hopkopplade. FP |
|
| AHAA nu ser jag att den du föreslår är på 3.6V, ska det inte vara 3.0V? Har för mig att det står i mektipset. | |
|
Har ingen betydelse i just detta sammanhang, det är olika litiumkemier i CR resp LS, därav skillnad. Om du vet säkert att du har cell av typ 14x25mm med 2pinnar på plus och en på minus så passar CR14250SE-FT1 direkt. FP |
|
| Nu är batterierna bytta,det var CR14250SE-FT1 t.o.m av samma märke som Elfa säljer. Men tycker det är smått otroligt att original har hållt sen -93 som var stämplat på kortet och det fanns inga spår efter ev. byte lack o allt var orört. Hur som helst så funkar alla mätare perfekt nu, gick även igenom alla lödningar under mikroskop (fick lappa några) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.