|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Det är svårt att få en klar bild av centrallåset fungerar genom att följa inläggen i forumet. Exempelvis kallas delarna olika. Jag har nu hittat så mycket info att jag vill ge följande feedback till andra som är i min situation. Jag kan dock ha fel så rätta mig gärna. Jag har förstått att enheten som sitter i dörrarna inte är en styrbox utan en kombinerad motor med microbrytare (67 11 8 352 165 Door Lock Actuator). Det ska komma en signal till denna från en centralenhet som sitter bakom handskfacket på passagerarsidan (?). Det är inte den som sitter på torpedväggen till höger. Denna enhet är en central del som styr allt om centrallåset och går inte att byta ut utan att den måste programmeras om (kopplad till nycklarna). Kommer det ingen signal är det alltså ett större problem. Därför bör man först kontrollera om det kommer en signal till kontakten vid motorn vid låsning/öppning, och det finns bra instruktioner hur man kommer dit. Autopower mektips är bra. Kommer det ingen signal till kontakten vid motorn är det bara att kontrollera kablarna hela vägen från låsmotorn till centralenheten. Det finns tydligen kontakter i dörren som lätt kan bli glappa. Kommer det signal är det bäst att "bara" att byta motordelen. Jag tror att den centrala enheten även styr backspeglarna också. Elschemat i Hayns mekbok är en viss hjälp, men där ser det ut som om det är separata styrenheter till de olika dörrarna och backspeglarna. Det är bara olika uttag från den centrala enheten. Blackshiningbeauty |
|
Har samma problem som ovan. Lås fungerar på alla dörrar utom förardörr. Likaså fönsterhissa lokalt, bagage och tanklock. Kollat koppling i A-stolpen. OK. Så nu återstår att demontera dörrsida och kolla där. Hur demonterar man den lättast utan att förstöra den? Bör air-bagen de-aktiveras? |
|
| Har samma problem, men kan ej få upp dörren varken utifrån eller innifrån. Började med att den inte låste, nu fungerar inget i dörren förutom vänster backspegel och instegsbelysnimgen. Och dörrjäveln går inte att öppna. Suck | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
På e39 ska nyckeln fungera manuellt i förardörren, även om den kan vara lite trög om den inte har använts. Blackshiningbeauty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.