AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.184

Strulande centrallås E39

Sida 1 av 2
Här om veckan bytte jag batteri på min 528. Inget krångel efter det tills idag. Kom till bilen och tryckte på "låsupp" knappen på fjärren. Alla dörrar låstes upp utom förardörren. Den fick jag låsa upp med nyckeln. Funderade på säkringar, men de styr la alla lås eller? Tacksam för svar!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
öppna å lås med nyckeln 10-15 gånger i följd testa sedan med fjärren,
jag hadde liknande strul. å det hjälpte mig..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Det tipset tackar jag för! Fungerar som vanligt igen.
Nu har det börjat krångla likadant igen. Dessutom går det inte att styra elhissarna från förarplatsen. Det har ju nånting att göra med att centrallås och elhissar sitter på samma säkring. Men de går ju att hissa ned på alla andra dörrar.
Re
6
Retan
525iA Touring M-Sport -02
Jag har exakt samma problem, har det löst sig för dig och hur i så fall? Någon annan som har bra tips?

Tricket med låsning/upplåsning manuellt 10-15ggr funkar ej för mig.

För mig började det strula för en månad sen, förardörren låste sig inte typ var tionde gång eller så, men nu har det lagt av helt. Särkingarna är hela.

Tacksam för tips!

// Tom
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Jag hade problem med min bakdörr, Clåsmanövreringen lade av. Jag vet inte om rutan inte gick att hissa ner, har alltid barn i baksätet och har blockat ruthissningen, det blri ett nedrans hissande annars.

Problemet löstes av mig genom att byta motorn som låser/låser upp. Det är likadan motor på alla dörrar, ser ut som en fyrkantig låda. Byt plast på två och se om problemet kvarstår kanske? Inte mycket svårare än att riva bort inredningen, lite pilligt och trångt dock.
Den gamla var helt igenrostad, hade nog kommit in vatten i den.
Min nya hittade jag på skroten, är nog rätt dyra annars...
Re
6
Retan
Ja, jag får kanske testa med det, dörssidorna börjar jag få vana i att plocka av och på nu så det är inte några större problem...

Konstigt om detta fel skulle gå ut över elhissarna och elstyrning av höger backspegel bara..?

Noggrannare felbeskrivning:
-Centrallåset till förardörren funkar inte, varken med nyckel, fjärr eller knapp i bilen. Kan bara låsa /låsa upp manuellt men övriga dörrar låses/låses upp med fjärr och knappen.
-Från förardörren kan jag bara manövrera förardörrens elruta, ingen annan men dom funkar om jag styr på respektive dörr.
- Passagerarsidans elspegel går inte att styra men förarsidans funkar.

Börjar kännas som något kabelfel mellan dörren och övriga bilen eftersom det mesta funkar lokalt på dörren men ej centralt..?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta bort damasken och kolla kablaget mellan dörrstolpe och dörr till att börja med.
Re
6
Retan
Jag ryckte lite i damasken innan jag körde hem från jobbet och nu funkar allt igen. Så nu vet jag var problemet är någonstans i alla fall. Blir lite fixande i helgen alltså... =)

Tack så mycket för tipsen!

// Tom
Har exakt detta problem med min 528a
Hittade du felet? Är jävligt irriterande när låsen inte fungerar.....

Re
6
Retan
Jepp, hittade felet. I mitt fall var det kontaktstycket i dörren. Två av stiften där var rejält ärgade, rengöringsspray och anti corrosion spray från Biltema löste problemet. // Tom
Har demonterat dörrsidan nu men syns inget var dock lite korr på ett stift men har skrapat bort de och ingen skillnad.
Hur mycke hade din gått när problemet uppstod? Min har gått 24
Kan ev prova med en ny kabelhärva i dörren men svårt att hitta en begagnad i bra skick och en nylär kosta några kronor om jag känner bmw rätt
Re
6
Retan
Mitt problem var inte i dörren/dörrsidan utan i kontaktstycket mellan dörr och kaross, vid gångjärnen. Min bil hade nog gått ca 18 när problemet uppstod.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

När det blir så att elhissar inte går att styra från förardörren och clås inte fungerar på förardörren så är de dörrmodulen i förardörren som inte har kontakt med övriga moduler i bilen.

Detta beror oftast på glapp i kablaget i dörrgången som redan uppmärksammats.
Tack för svaren!

Ska dra ur hela kablaget och se för de lilla men ser nu av kablarna när man lättar på damasken i dörröppningen ser bra ut men nånstans måste de vara ett brott eller kan de vara så att dörrmodulen i dörren är trasig?

Fungerade när jag hämtade bilen för 3dagar sen men sen har jag tvättat den inanför dörrarna och laddat batteriet x-antal gånger samt även använt starthjälp då bilen stått flera månader
Tänkter om de kan ha bränt den här dörrmodulen du pratar om?

Mvh
Re
6
Retan
Där kabeln går in i karossen sitter det ett kontaktstycke, täckt av gummidamasken, lossa detta med en 10 nyckel har jag för mig att det är. Lirka ur det och sen sära det med plastbygeln som sitter på. Det var stiften därinne som var ärgade på min. Se bara till att inte ha tändningen på när du särar det för då får du en tänd airbaglampa som ett brev på posten...
Redan gjort de igår och köra med oxidclean, ingen skillnad även följt kablarna så gott de går från kontakstycket in i dörren
men tänkte dra ur och linda av tejpen så man ser till 100% från kontakten vid a-stolpen ända till manöverpanelen nu ikväll så får vi hoppas på de bästa

Är kablaget helt finns de ju fortfarande några saker som kan fela antingen manöverpanelen, dörrmodulen och sen sitter de något umder ratten som ska haed c-lås att göra minns inte va de heter nu
Någon som behövt byta något av dessa?
Nu har jag mätt alla kablar som går mellan Astolpen och dörren från kontakten till ändpunkt, alla är hela!

Så nu återstår bara manöverpanelen för fönster och speglar (förstår dock inte varför den ska påverka c-låset)
Motorn för c-lås och elhiss
Eller så är de lilla chipet/kopplingsplinten som sitter fast på högtalardelen (vet dock inte va detta är eller kallas)
Eller den centralakarosselektronikens ZKE3 även kallad grundmodul GM3 som sitter under ratten

Någon med en idé?

Skulle behöva en bil att låna lite grejer från så skulle de vara lätt...
Hej igen

Jag kollade kopplingsschemat som finns i rephandboken och kom fram till att de ända som är gemensamt för c-lås, elhissar och speglar är dörrmodulen i förardörren
Beställde en ny från bildelsbasen och nu fungerar de!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hej har exakt lika problem på min undrar hur den där dörrmodulen ser ut?

// Henrik
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Har problem med backspeglar och dörrlås fram H+V, men inte fönsterhissarna. Funderar att hämta en dörrmodul till förardörren från skroten. Var sitter den?

Blackshiningbeauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.